AutoBuzz.be
FR

Test Volvo XC60: Wellness op wielen

 07/08/2017  Gregory Livis  Tests, Uitgelicht

Het vernieuwen van een bestseller is altijd een langverwacht en – voor het merk zelf, dan – bangverwacht moment. Toch hoeft Volvo weinig te vrezen: de tweede generatie van de XC60 bewaart de essentie van grote broer XC90 en hijst zichzelf op die manier naar de top van de compacte premium-SUV’s.

De allereerste Volvo XC60 heeft gedurende in zijn negenjarige carrière een opmerkelijk parcours gereden, met name binnen de Belgische fleetwereld. Ondanks zijn ouderdom bleef de XC60 stevig commercieel weerwerk bieden aan de oprukkende concurrentie, genre Audi Q5, BMW X5 en Mercedes GLC, zonder de recentere Jaguar F-Pace en Alfa Romeo Stelvio te vergeten.

Dat de XC60 zo vlot over de toonbank bleef gaan, kwam Volvo bijzonder goed uit. Zo kon de Zweeds-Chinese fabrikant zich volledig toeleggen op de vernieuwing van de top van het gamma, de zogeheten 90-reeks. Na de geslaagde introductie van de SUV XC90, gevolgd door de S90 en V90, zijn alle ogen opnieuw gericht op de XC-reeks. Op kop staat natuurlijk de XC60, al volgt er eind dit jaar nog een wat compactere XC40 op het nieuwe CMA-platform.

Een kleine XC90

We hoeven er geen tekeningetje bij te maken, de XC60 is in wezen niets anders dan een te heet gewassen XC90. De XC60 leent niet alleen het SPA-platform, maar neemt ook de stijlcanons klakkeloos over: een horizontale motorkap, de typische lichtsignatuur die de hamer van Thor symboliseert en een radiatorrooster dat spontaan opzag opwekt. Geen nieuwe tactiek, wel een intelligente.

In vergelijking met de vorige generatie groeit de nieuwe XC60 5 cm (tot 4,69 meter) in de lengte, maar verliest hij 5 cm in de hoogte (1,65 m). De extra centimeters van bumper tot bumper moeten vooral de (achterste) passagiers ten goede komen, al blijft de middelste zitplaats achteraan toch wat aan de krappe kant.

Rustige vastheid

Binnenin word je verwelkomd door het typische cocoon-gevoel dat je ook in de XC90 ervaart. De gebruikte materialen zijn van uitstekende makelij, al is het vooral het centrale, 9 inch grote aanraakscherm dat de aandacht opeist met een hoogstaande grafische kwaliteit en een intuïtieve bedieningslogica. De zitting van de stoelen is aangenaam, terwijl de zetels zich ook in alle mogelijke richtingen laten verstellen om een ideale zitpositie te bieden. In de kofferruimte raak je minimum 505 liter kwijt, daarmee scoort de Zweed dan weer iets minder goed dan zijn Duitse soortgenoten. In functie van de gekozen versie beschik je verder over een handenvrije bediening, een vlakke en een in hoogte regelbare laadvloer. Dat is dan weer te danken aan de pneumatische ophanging, een toonbeeld op vlak van absorptievermogen en veercomfort.

Onderweg

Eens in beweging valt ook op hoe geruisloos de XC60 zich door het verkeer lijkt te bewegen, met dank aan de uitstekende geluidsisolatie. De stuurinrichting is zacht maar consistent, terwijl de stijve koets zonder morren de bevelen van de bestuurder opvolgt. Maakt die het iets te bont, dan zijn er naar goede Volvo-traditie nog een hele zwik radars en camera’s om de XC60 op het goede pad te houden.

De XC60 krijgt standaard een aantal rijmodi mee zoals Comfort, Dynamic en Individual, waarmee je de afstelling van de ophanging en de reactiviteit van de transmissie kan regelen. Jammer genoeg worden de instellingen gereset telkens je de motor stillegt… Een eenvoudige Sport-knop naast de versnellingspook was wellicht veel efficiënter geweest.

Bemoeial

Het is geen geheim dat Volvo doorheen de jaren dé referentie inzake veiligheid is geworden. Ook deze XC60 doet zijn duit in het zakje, met een waslijst aan actieve en passieve veiligheidssystemen die waken over het lijf en leden van zijn inzittenden. De best uitgeruste versies beschikken over een veertigtal (!) veiligheidssnufjes, die de bestuurder te pas (en soms ook te onpas) bij het handje nemen. Bovenop de gekende systemen pakt de XC60 onder meer uit met een nieuwe, actieve stuurassistent, die eigenhandig een uitwijkmanoeuvre kan uitvoeren wanneer een frontale aanrijding dreigt, en die nadien ook volledig autonoom naar de eigen rijhelft terugkeert. Hebben we al gezegd dat autonoom rijden al lang geen verre toekomstmuziek meer is?

Beweeg je 1.900 kilo’s

Om de ruim 1,9 ton zware XC60 in beweging te krijgen, rekent Volvo in een eerste fase op de motorisaties die we al kennen uit de V90 en S90: twee diesels (D4 en D5) en twee benzines, waaronder een hybride (T6 en T8 Twin Engine), met vermogens tussen 190 en 407 pk. Later wordt het aanbod nog uitgebreid met een D3 en T5-motor.

Tijdens onze eerste kennismaking hadden we de kans om te proeven van de D5 (235 pk – 480 Nm) en de T6 (320 pk – 400 Nm), twee 2 liter-viercilinders die gekoppeld worden aan een automatische transmissie met acht verhoudingen. Voor de Belgische fleetmarkt onthouden we vooral de kwaliteiten van de diesel, die – ondanks een lichte apathie bij lage regimes – een uitstekende tandem vormt met de automatische versnellingsbak. De D5 is uitgerust met het PowerPulse-systeem, dat extra koppel (en dus souplesse) biedt bij het aanzetten.

Als je de XC60 zou afrekenen op zijn pure rijderskwaliteiten, dan kan je niet anders dan vaststellen dat de Duitse concurrenten iets snediger voor de dag komen. Daartegenover stelt deze XC60 wel een ongeëvenaarde gemoedsrust tijdens het rijden, een unieke kwaliteit waarmee de Zweedse SUV zijn premiumbeloftes helemaal inlost. Kwaliteit die ook een prijs heeft: 49.250 euro voor het basismodel, om precies te zijn. En dat heeft de Zweed dan weer wél gemeen met zijn Duitse concurrenten…

© 2017 AutoBuzz.be | Nieuwsbrief | Contact | Privacy | Disclaimer