AutoBuzz.be
FR

Mazda SkyActiv-X: “20 tot 30 % minder verbruik tegen 2019”

 08/08/2017  Kristof Winckelmans  Uitgelicht

Vandaag heeft Mazda voor het eerst gecommuniceerd over zijn technologische langetermijnstrategie, Sustainable Zoom-Zoom 2030. Een heel epistel, dat we voor jullie graag samenvatten in vijf concrete doelstellingen.

 

1. SkyActiv-G op pensioen

Mazda toont zich alweer een pak ambitieuzer in vergelijking met het allereerste Sustainable Zoom-Zoom-plan, dat in 2007 werd voorgesteld. Logisch ook, gezien de enorme technologische evoluties die de autobouwers het afgelopen decennium hebben doorgemaakt. Desondanks ziet Mazda nog altijd een grote progressiemarge voor traditionele verbrandingsmotoren, het kondigt dan ook aan dat het de SkyActiv-G benzinemotoren vanaf 2019 zal vervangen door een volledig nieuwe SkyActiv-X generatie. Die zal voorzien zijn van compressie-onsteking, waarbij het mengsel van benzine en lucht onsteekt van zodra het door de zuiger wordt samengeperst. Een zelfontbrander op benzine dus, daarmee heeft Mazda een absolute wereldprimeur te pakken. Dankzij die technologie belooft Mazda 10 tot 30 procent meer koppel, terwijl het verbruik maar liefst 20 tot 30 procent lager zou liggen. Wat zou betekenen dat de CX-5 met 2.0 SkyActiv-X motor nog nauwelijks 4,5 liter per 100 kilometer zal drinken…

2. Elektrisch offensief op til

Hoewel Mazda er dus nog steeds rotsvast van overtuigd is dat er een toekomstig is weggelegd voor thermische motoren, groeit het besef dat het als relatief kleine constructeur de elektrische trein absoluut niet mag missen. In die optiek raakte eerder deze week al bekend dat het een partnership met Toyota is opgestart, want bij Mazda zelf hebben ze hun eieren – zowel met als zonder fipronil – vooralsnog niet in het elektrische mandje gelegd. Daar komt echter verandering in vanaf 2019, met geëlektrificeerde (lees: hybride) en volledig elektrische uitvoeringen van bestaande en nieuwe modellen.

3. 50 procent minder CO²

Mazda predikt op ecologisch vlak een glasheldere cradle-to-cradle filosofie. Mazda’s horen niet alleen tijdens hun levenscyclus zo min mogelijk CO² te produceren, ook de productie en de recyclage moet volgens de Japanners op een ecologisch verantwoorde manier verlopen. In dat opzicht wil het de totale CO²-productie van “well-to-wheel” met 50 procent reduceren tegen 2030 (i.v.m. de cijfers van 2010, nvdr), tegen 2050 legt de constructeur zich zelfs een reductie van 90 procent op.

4. Veiligheid: Volvo achterna

Net als Volvo streeft Mazda naar een toekomst zonder verkeersslachtoffers, zo laat het merk ons met gepaste trots weten (zou het omgekeerde niet vreemd overkomen?). Daarom blijft het werken aan zijn zogeheten Mazda Proactive Safety, waarbij het niet alleen draait om het vermenigvuldigen van het aantal technologische bewaarengelen, maar evenzeer om het indijken van eventueel gevaar. Daaronder verstaat Mazda bijvoorbeeld het verder perfectioneren van de rijpositie, de positionering van de pedalen en een goede zichtbaarheid rondom. Verder belooft Mazda ook dat het zijn i-ACTIVSENSE-veiligheidsarsenaal (automatische noodrem, rijstrookassistent, adaptieve koplampen, dodehoekcontrole, …) verder zal standaardiseren doorheen het gamma.

5. Allemaal autonoom tegen 2025

Tot slot geven de Japanners in het Sustainable Zoom-Zoom 2030-plan ons ook hun timing inzake autonoom rijden mee. Binnen drie jaar wil de constructeur aan de slag met de eerste rijdende prototypes, tegen 2025 zal de zogeheten Mazda Co-Pilot standaard (!) op elke Mazda zitten. Waarmee Mazda zijn huidige jinba-ittai filosofie (de symbiose tussen mens en machine) alweer eigenhandig in de vuilbak kiepert…

Verder op AutoBuzz:
© 2017 AutoBuzz.be | Nieuwsbrief | Contact | Privacy | Disclaimer