AutoBuzz.be
FR

Rij-impressie Suzuki Swift: leveren gewaagde keuzes ook iets op?

 01/06/2017  Mika Tuyaerts  Uitgelicht

Nieuwe auto’s ontwerpen, dat is vaak op veilig spelen. Twee lijnen aan het uiterlijk veranderen, nieuwe motor erin en klaar. Suzuki daarentegen maakte enkele opvallende keuzes met zijn nieuwe Swift.

De Swift is al jarenlang het paradepaardje voor Suzuki. Sinds de wedergeboorte van het model in 2004 verkocht de Japanse constructeur maar liefst 27.000 Swifts in België. Daarmee doet hij het goed in het overvolle B-segment. Geen wonder dus dat de verwachtingen bij het nieuwe model hoog waren.

Suzuki maakt alvast enkele opvallende keuzes: geen diesel meer en ook geen driedeursversie. De Japanse constructeur wil op deze manier meegaan met de huidige markttrends. Daarnaast besliste Suzuki ook tegen de trend in te gaan dat wagens alsmaar groter moeten worden door de Swift 10 mm korter en 15 mm lager te maken. Toch voelt de wagen niet kleiner aan dankzij de langere wielbasis en het slimme interieur. Overal zijn er wel handige opbergvakjes waar je iets in kwijt kan.

Babyhybride

Achter het stuur van de Swift is het prettig vertoeven. Onder de motorkap laat Suzuki de keuze tussen een 1 liter turbomotor met 112 pk en een 1.2 literblok met 90 paarden. Vooral de turbomotor, die meer koppel produceert dan de 1.6 sportmotor uit de vorige generatie, is een topper. Ze maakt van de Swift een stadswagen met een dubbele persoonlijkheid: eens je het gas induwt, krijg je die heerlijke turbo-push in de rug.

Wie de ecologische toer op wil, kan de motor ook laten uitrusten met Suzuki’s SHVS-technologie. Die staat voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki en is eigenlijk een light hybridesysteem. Een geïntegreerde startgenerator en een 12 volt lithium-ion batterij zorgen ervoor dat de motor in situaties van een hoge belastijg, zoals bij het vertrekken, geholpen wordt. Door regeneratief remmen krijgt de batterij opnieuw energie.

Conclusie

De Swift werd voorgesteld als la Mini à moitié prix. En toegegeven, de wagen heeft een aantal troeven in de hand om het de Mini moeilijk te maken. Al blijft men in de klasse van de Mini natuurlijk met hogere kaarten spelen. Maar wie die retrotoeters en bellen niet nodig heeft, vindt in de Swift wel een waardige vervanger.

 

Verder op AutoBuzz:
© 2017 AutoBuzz.be | Nieuwsbrief | Contact | Privacy | Disclaimer