AutoBuzz.be
FR

Waarom de Volkswagen Polo de nieuwe Golf wordt

 19/06/2017  Kristof Winckelmans  Uitgelicht

Volkswagen heeft zopas het doek gehaald van de zesde Polo-generatie, die tegen oktober in de Belgische showrooms staat. Met alweer wat extra ruimte en technologie uit de hogere segmenten komt de Polo wel erg dicht in het vaarwater van zijn grote voorbeeld…

Zoals je al kon zien op de gelekte foto uit ons voorbije weekoverzicht, kleurt de nieuwe Polo netjes binnen de lijnen die het moederhuis voor zowat heel het gamma heeft uitgetekend. Onderhuids is er echter meer aan de hand: met de introductie van het nieuwe MQB A0-platform – dat ook dienst doet onder de nieuwe Skoda Fabia en Seat Ibiza – gaat een groeischeut van zo’n 8 centimeter gepaard, terwijl de Polo ook in de breedte zo’n 7 centimeter wint. De wielbasis groeide met een slordige 9 centimeter, met kortere overhangen en een ruimer interieur als voornaamste gevolgen. Zo slikt de koffer voortaan tot 351 liter (tegenover 280 liter voor de huidige generatie), cijfers waarmee de nieuwe Polo beter doet dan een Golf IV…

Die groeistuit levert vooral een aanzienlijk ruimer interieur op, dat in tegenstelling tot de eerder conservatieve en vertrouwd aandoende buitenzijde wél volledig vernieuwd werd. Mits wat goede wil kan je de Polo zelfs een vleugje frivoliteit aanwrijven: zo noteren we onder andere interieurpanelen in koetswerkkleur (!), een welkome afwisseling voor de doorgaans sombere en zwarte woonkamers die je in zowat elke Volkswagen – de Up! en Beetle eventjes buiten beschouwing gelaten – terugvindt.

Actieve veiligheid

Net als heel wat rechtstreekse concurrenten pakt ook Volkswagen uit met een sterk geëvolueerd veiligheidspakket. Standaard is onder andere een Front Assist met voetgangersherkenning en een automatische noodrem, terwijl een adaptieve snelheidsregelaar, een rijstrookassistent, dodehoekherkenning en een parkeerhulp op de optielijst staan. Daar vind je overigens ook voor het eerst de Active Info Display, een digitale en volledig personaliseerbare tellerpartij die Volkswagen onlangs ook introduceerde op de gefacelifte Golf.

9 motorisaties

Onder de motorkap van de nieuwe Polo zullen we op termijn zo’n 9 verschillende motorisaties terugvinden, gaande van de atmosferische 1 liter-benzine met 65 of 75 pk over de 1.0 TSI met 95 of 115 paarden tot en met een sportieve GTI-variant, die zo’n 200 pk’s uit zijn 2.0 TSI-motor zal puren. Aan dieselzijde vinden we de vertrouwde TDI-motoren, maar het gamma zal ook uitgebreid worden met een op aardgas rijdende 1.0 TGI. Over een volledig elektrische Polo zwijgt Volkswagen voorlopig in alle talen. Wellicht om de pas gelanceerde e-Golf geen stokken in de wielen te steken, al heeft het er alle schijn van dat deze nieuwe Polo heel wat Golf-klanten aan het twijfelen zal brengen. Zeker als je weet dat Volkswagen een (Duitse) vanafprijs van 12.795 euro heeft aangekondigd…

Verder op AutoBuzz:
© 2017 AutoBuzz.be | Nieuwsbrief | Contact | Privacy | Disclaimer