De beste BMW M3 ooit, 30 jaar later

883

Het Californische Singer maakt school in het land van de restomods. De collega’s van Redux Leichtbau wagen zich echter niet aan een zoveelste variatie op het Porsche 911-thema, maar kiezen voor een moderne reïncarnatie van de allereerste BMW M3. Kwijl je even mee?

De BMW M3 E30 behoeft – tenzij je digitaal verdwaald bent – uiteraard geen introductie. De wagen die Motorsport op de kaart zette, geldt tot op vandaag als één van de referenties in zijn soort, met een recordaantal overwinningen in allerhande autosportdisciplines. De beelden van zijn exploten in het DTM en de rallysport spreken boekdelen… net als de plaatjes van deze afgelikte restomod.

30 stuks

Wat begon als een persoonlijk project van de Brit Simon Lord, is inmiddels uitgegroeid tot een kleinschalig bedrijf: Redux Leichtbau. Het doel is om binnenkort 30 exemplaren van deze formidabele machine te produceren, waarbij nostalgische looks gekoppeld worden aan 21e-eeuwse prestaties.

Daarbij vertrekt Redux Leichtbau telkens van een originele (en volledig gerehabiliteerde) M3 E30, waarvan het chassis wordt verstevigd. Nadien monteert Redux een EXE-TC Competition Suspension, remmen van AP Racing met zes en vier pistons en schijven met diameters van 355 en 330 mm. Die laatste zitten verscholen achter magnifieke velgen uit gesmeed aluminium.

Historisch correct

Redux loopt gelukkig niet in de val waar veel tuners blindelings intuinen, maar blijft trouw aan de fundamenten die het origineel groot hebben gemaakt. Het kloppende hart kon dan ook alleen de bekende S14-viercilinder zijn, al liet de koper van dit eerste exemplaar wel een extra turbo monteren om het vermogen van de competitie-M3’s van weleer te evenaren. In deze configuratie ontwikkelt de krachtbron bijna 400 pk, het beschikbare koppel is van een gelijkaardige grootorde.

Voor de transmissie zorgt een manuele vijfbak met ingekorte verhoudingen, die gekoppeld wordt aan een versterkt achterdifferentieel. We noteren ook kleverige Michelin Pilot Super Sport-rubbers, kwestie van nog wat vlotter de hoek om te kunnen.

Bovenop de technische modificaties is het vooral het oog voor detail dat indruk maakt. Net als bij Singer is het afwerkingsniveau binnenin ronduit subliem, met een subtiel huwelijk tussen competitie-elementen en moderne luxe. Een officiële richtprijs is er niet, te meer daar geïnteresseerde kopers hun exemplaar volledig naar eigen smaak kunnen configureren…