Wat?! BMW en Daimler gaan samen auto’s bouwen

790

Opposites attract, zo luidt de theorie. Maar dat het in de praktijk nog tot een liefdesbaby zou komen tussen de twee Duitse aartsvijanden?

Vorige maand al lieten BMW en Daimler in een (zeldzaam) gemeenschappelijk communiqué weten dat ze de handen in elkaar zullen slaan voor de ontwikkeling van een volgende generatie rijhulpsystemen, die beide constructeurs een strategisch voordeel moeten opleveren in de wedloop richting autonoom rijden. Wat ze er echter ‘vergaten’ bij te zeggen, is dat er ook een gezamenlijk (elektrisch) platform in de pijplijn zit. Dat blijkt althans uit een recent interview van het Duitse Manager Magazin met BMW-ontwikkelingschef Klaus Fröhlich. De eerste vrucht van de prille samenwerking zou een BMW i2 worden, een compacte EV die tegen 2024 op de markt wordt verwacht.

i3-opvolger

In tegenstelling tot wat de naamgeving doet vermoeden, wil BMW met de i2 een zowel praktischere als rijpere versie van de huidige i3 afleveren. Om de prijs te drukken (tot onder de 30.000 euro, zo wordt gezegd) moeten de dure CFRP-onderdelen baan ruimen voor een klassieke koetswerkstructuur, terwijl de verregaande schaalvergroting – BMW en Daimler willen jaarlijks 500.000 auto’s bouwen op het gemeenschappelijke platform – uiteindelijk moet leiden tot een verdere democratisering van elektromobiliteit.

BMW i3

Opvallend detail: Volkswagen, dat met het MEB-platform al een eigen architectuur heeft ontwikkeld om de hele Volkswagen-groep te bedienen, zou aanvankelijk ook bij de toenaderingsgesprekken betrokken zijn geweest. Een industriële tripartite tussen de Duitse Drie bleek (voorlopig?) echter nog een brug te ver…