Ford Puma herleeft als SUV

581

Dat Ford gisteren de grove middelen bovenhaalde tijdens het vierde Go Further-event in Amsterdam, is een understatement van formaat. Terwijl we nog aan het bekomen waren van de nieuwe Kuga en Explorer, Fords nieuwe mild hybride, zelfopladende hybride en plug-in hybride aandrijflijnen én een prototype van een volledig elektrische Transit, gooide Blauw Ovaal in ware Apple-stijl nog een straffe uitsmijter voor de leeuwen: een gloednieuwe Puma, die eind dit jaar reïncarneert… als compacte SUV. En wij hebben de eerste foto’s!

Neem je telraam er even bij. Ford had met de Fiesta Active, Focus Active, Ecosport, Kuga en Edge – we zitten aan vijf – al een behoorlijk bonte bende aan SUV’s en aanverwante crossovers in het gamma, sinds gisteren weten we dat er tegen het einde van dit jaar nog een grotere Explorer-zevenzitter – dat is zes – én een compacte Puma zitten aan te komen. Die laatste heeft echter niet veel meer van doen met de compacte coupé uit de late jaren ’90, maar wordt een – dixit Ford – ‘compacte, atletische crossover met SUV-trekken die tussen de Ecosport en de nieuwe Kuga komt postvatten’. Of, om het in onze eigen woorden te zeggen: een Ecosport, maar dan beter. En toch ook beetje groter, als we het beloofde koffervolume van 456 liter als maatstaf mogen nemen. De looks ogen alleszins netjes, hoewel we tussen de dichte rookwolk en verblindende lasershow hooguit een snelle glimp konden opvangen van Fords nieuwe hoogpoter…

Neen, veel gaf de Ford Puma nog niet bloot tijdens zijn eerste publieke optreden. Wij onthouden vooral de ovalen led-units achteraan, een designelement dat we nog niet eerder aantroffen op een model van het merk.

Hybride

Veel belangrijker is echter dat de Puma – net als de Fiesta en Focus – een gloednieuwe (mild) hybride aandrijflijn ter beschikking krijgt. Die neemt de 1 liter EcoBoost-driecilinder als basis, en wordt bijgestaan door een riemaangedreven startmotor/generator die gevoed wordt door een 48V-batterij. Dankzij die elektrische ondersteuning zagen de ingenieurs hun kans schoon om een grotere turbo te monteren – wetende dat het turbogat uitgevlakt wordt door de elektrische duw bij het aanzetten – zodat het totaalvermogen piekt op 155 pk. Niet slecht, voor een duizendje