Nieuwe Ford Kuga focust op hybride

1157

Onlangs gingen er nog stemmen op dat Ford binnenkort de stekker uit zijn Europese activiteiten zou trekken, vandaag doen de Amerikanen zowaar het omgekeerde: deze derde Kuga is zowaar ‘de meest geëlektrificeerde Ford aller tijden’. Tijd om eens van naderbij kennis te maken.

Even de puntjes op de i zetten, dat was het hoofdopzet van Fords vierde Go Further-event. Even laten zien dat een Europese uittocht helemaal niet aan de orde is, wat de believers ook moge beweren. En dus kregen we gisteren een zelden geziene lawine van nieuwigheden over ons heen, met (mild) hybride varianten voor de Fiesta, Focus en Mondeo, plug-in hybride versies voor de Transit en Tourneo Custom, bovenop een gloednieuwe Explorer PHEV en een prototype van een gloednieuwe Puma, twee hoogpoters die Fords Europese SUV-aanbod tegen het einde van dit jaar komen versterken. Rond die tijd maakt ook deze derde generatie van de Kuga zijn opwachting, een model waarvoor een hoofdrol is weggelegd binnen Fords elektrificatiestrategie.

À la tête du client

Zoals verwacht rolt de nieuwe Kuga – als eerste SUV van het merk – op het nieuwe C2-platform, waar ook de huidige Focus dankbaar gebruik van maakt. Dat zie je er overigens ook wat aan, want qua looks vertoont de nieuwe Kuga duidelijke gelijkenissen met zijn wat lager gepositioneerde bloedbroeder.

De nieuwe technische onderbouw verleent hem niet alleen extra centimeters in de lengte (9, om precies te zijn) en in de breedte (+ 4 stuks), maar zorgt ook voor een welgekomen crashdieet (- 90 kilogram). Tegelijkertijd opende het nieuwe platform heel wat deuren naar alternatieve aandrijfvormen, waardoor de Kuga zich de meest geëlektrificeerde Ford aller tijden mag noemen. Naast de klassieke verbrandingsmotoren komt de Kuga namelijk met drie verschillende, hybride aandrijflijnen, die samen een pasklaar antwoord moeten vormen op de meest uiteenlopende mobiliteitsbehoeften. Een overzicht:

  • EcoBoost Hybrid

Ford trapt zijn hybride gamma af met een gloednieuwe EcoBoost Hybrid-motorisatie, die zowel in de Fiesta, Focus en Puma als deze Kuga komt te liggen. In tegenstelling tot de compactere modellen, die de 1 liter EcoBoost-benzine als basis nemen, opteert de Kuga liever voor een milde dieselhybride-toepassing. Het model wordt aangedreven door de 2 liter EcoBlue-diesel van 150 pk, en krijgt elektrische ondersteuning van een geïntegreerde starter/generator die de gerecupereerde remenergie benut om extra koppel te leveren en de secundaire stroomverbruikers te voeden via een 48V-boordcircuit. Ford belooft daardoor een normverbruik van 5 liter/100 km (132 g CO2/km), een kleine 10 procent minder dan een klassieke zelfontbrander.

  • Hybrid

Volgend jaar wordt het gamma uitgebreid met een zelfopladende Kuga Hybrid, die een volgens de Atkinson-cyclus opererende 2,5 liter-benzinemotor aan een elektromotor, een generator, een lithium-ionbatterij en een door Ford ontwikkelde automatische versnellingsbak met vermogenssplitter hangt. Dankzij die opstelling is de Kuga Hybrid ook met vierwielaandrijving leverbaar, het verbruik zou rond 5,6 l/100 km schommelen.

  • Plug-in Hybrid

Of die hybride daadwerkelijk brokken zal maken op de (fleet-)markt, valt echter nog af te wachten. Van bij de start biedt Ford de Kuga namelijk al aan met een nog veel fiscaalvriendelijkere plug-in hybride aandrijflijn, die dankzij de toevoeging van een 14,4 kWh sterke accu zo’n 50 elektrische kilometers zou moeten kunnen afleggen. Wie zijn Kuga PHEV consequent aan de stekker hangt (een operatie die zo’n 4 uur in beslag neemt via een klassiek stopcontact, nvdr) en geen al te lange afstanden aflegt, mag daarbij hopen op een normverbruik van 1,2 liter/100 km (29 g CO2/km).

  • Niet-elektrisch

We zouden het bijna vergeten, maar bij Ford beseffen ze heus wel dat ze de klassieke verbrandingsmotor nog een tijdje hard nodig zullen hebben. Daarom is de Kuga ook verkrijgbaar met de EcoBlue-diesels – een 1.5 met 120 pk en een 2 liter met 190 pk – en de 1.5 EcoBoost-benzines van 120 en 150 paarden.

[wpml_language language="nl"] [/wpml_language]