Ook voor ons: Ford Explorer PHEV

845

In de States is de Explorer al jaren een vaste klant, maar in onze contreien dichtte Ford zijn overbemeten zevenzits-SUV tot op heden maar weinig overlevingskansen toe. Volledig terecht overigens, tenzij… je er een stekker aan hangt.

Herinner je je de ‘One Ford’-strategie uit 2007 nog, waarbij Ford als één van de eerste constructeurs auto’s op wereldschaal begon te commercialiseren? Het was één van de stokpaardjes van toenmalig CEO Allan Mullaly om Ford zonder al te veel kleerscheuren doorheen de zwaarste financiële crisis uit de recente geschiedenis te loodsen. Vandaag gooit Ford het over een iets andere boeg – het zocht al toenadering bij Volkswagen om gezamenlijk bedrijfsvoertuigen te ontwikkelen – maar de focus op kostenefficiëntie blijft, zeker in tijden van elektrificatie, belangrijker dan ooit. En waarom zou je dure, geëlektrificeerde SUV’s ontwikkelen voor Europa terwijl je elders al een perfecte basis hebt rondrijden? Enter de Ford Explorer… PHEV.

Om de ruim 5 meter lange en 2 meter brede Explorer te doen passen in de geest en portemonnee van de Europese SUV-consument, krijgt de 3 liter grote V6-motor van 350 pk elektrische versterking van een 100 pk tellende elektromotor. Die combinatie zorgt, samen met een accupakket van 13,1 kWh, voor een totaal van 450 paarden en maar liefst 840 Nm, genoeg om tot 2,5 ton aan caravans, plezierboten of gestrande Audi e-trons op sleep te kunnen nemen. Ford kondigt een elektrische actieradius van minimum 40 kilometer aan, het normverbruik bedraagt 3,4 l/100 km (78 g CO2/km).

De Explorer PHEV krijgt standaard de tientrapsautomaat met dubbele koppeling ter beschikking, die het beschikbare vermogen permanent over de vier aangedreven wielen verdeelt. De manier waarop dat gebeurt, varieert naargelang de (zeven) beschikbare rijmodi en de batterijstatus, die je eigenhandig kan bijsturen via de voor zichzelf sprekende EV Now, EV Later of EV Charge-modi. De parallelle hybride architectuur maakt het ook mogelijk om het  volledige gecombineerde vermogen en koppel van de benzinemotor en elektromotor tegelijk aan te spreken, wanneer de rijomstandigheden daarom vragen.

Luxesloep

Achter de Amerikaanse façade, die tijdens de presentatie de meest uiteenlopende reacties uitlokte, gaat alleszins een bijzonder ruime en luxueuze cocon schuil. Zo is er standaard plek voor zeven inzittenden, de koffer kan – met de achterbanken neergeklapt – tot 2.274 liter aan volume slikken. Nog meer plaats nodig? Geen nood, verspreid over het interieur kan je nog eens zo’n 123 liter aan opbergvakken terugvinden.

Op comfortvlak tot slot beschikt de Explorer PHEV over in 10 richtingen verstelbare voorzetels met verwarming en ventilatie, een verwarmbare tweede zetelrij, een draadloze smartphonelader en een verwarmbaar stuurwiel. De Platinum-uitvoeringen zijn tevens uitgerust met een audio-installatie van B&O, goed voor veertien luidsprekers en een vermogen van 1.000 watt. Kopers van de ST-Line moeten het met een ‘bescheiden’ versie met twaalf luidsprekers en 800 watt stellen. Prijzen voor de Explorer PHEV zijn er op het moment van schrijven nog niet, de commercialisering start tegen het einde van dit jaar.