Historisch: Meer dan helft Noorse autoverkoop is elektrisch

608

OFV, de Noorse federatie die de evoluties binnen het wegverkeer analyseert, meldt dat de Noorse automarkt in maart 2019 een belangrijke mijlpaal heeft bereikt: voor het eerst in de geschiedenis werden er meer elektrische dan niet-elektrische voertuigen in het verkeer gebracht.

Noorwegen heeft een plan. Om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2025 tot nul te herleiden, heft het land bijzonder zware taksen op wagens met traditionele mechaniek – inkomsten die de staat aanwendt om de overstap naar elektrisch rijden te promoten. Over de duurzaamheid van die strategie valt te discussiëren – over de reële ecologische voetafdruk van een EV is het laatste woord nog lang niet gezegd – maar over het sturend effect van hun beleid valt weinig af te dingen: in 2018 kocht één Noor op drie een elektrische auto, vorige maand lag dat cijfer al op… 58,4 procent. Ter vergelijking: in ons land bedraagt het marktaandeel van elektrische auto’s… 1 procent.

Tesla-effect

Noorse waarnemers waarschuwen echter dat de hoerastemming wel eens snel zou kunnen omslaan, wanneer blijkt dat bepaalde constructeurs – Tesla heeft in Noorwegen zowat de helft van de EV-markt in handen – niet langer kunnen voldoen aan de stijgende vraag. “Voor veel modellen gelden al erg lange wachttijden, voornamelijk voor grotere auto’s met een groter bereik,’’ aldus Petter Haugneland van de Noorse EV Assosiation. “Dealers in Oslo melden ons dat de wachttijden kunnen oplopen tot twee jaar.” Bovendien mag ook het tijdelijke effect van de Tesla Model 3 en Audi e-tron niet worden onderschat, twee belangrijke modellen waarvan de leveringen zopas op gang zijn gekomen.