Zo wil Europa hardrijders tegen 2022 aan de ketting leggen

1640

In de Brusselse kamers van de Europese Unie gaan stemmen op om alle nieuwe auto’s vanaf 2022 verplicht uit te rusten met intelligente snelheidsbegrenzers (ISA, voor de kenners). Niet om je zware voet te pesten, wel om tegen 2038 maar liefst 25.000 levens te redden.

Belgisch politicus en Europarlementslid Marc Tarabella, die onder meer zetelt in de commissie Interne Markt en Consumentenbescherming, diende onlangs een reeks voorstellen in die de verkeersveiligheid op de Europese wegen ten goede moeten komen. Hij pleitte onder meer voor de verplichte invoering van een intelligente snelheidsbegrenzer, die bestuurders aan de hand van verkeersbordenherkenning dwingt om zich aan de geldende snelheidslimieten te houden. Het voorstel, dat kadert binnen de herziening van de General Safety Regulation, werd inmiddels met een overgrote meerderheid goedgekeurd. Naast de snelheidsbegrenzing zouden ook de verplichte invoering van een alcoholslot, een datarecorder (zwarte doos) en een automatische noodremfunctie op tafel liggen, zaken die volgens de EU ‘weinig of geen impact zouden hebben op de prijzen van nieuwe auto’s’. Ja, dat lees je goed.

25.000 levens

Hoewel de EU toegeeft dat de concrete voorwaarden nog grondig bestudeerd moeten worden, zouden de reeks maatregelen tegen 2022 al in voege kunnen treden. Verkeersexperts van de Europese Raad voor Transportveiligheid (ETSC) wijzen er echter op dat bestuurder de snelheidsbegrenzing te allen tijde moeten kunnen overrulen, bijvoorbeeld bij een (weliswaar slecht getimed) inhaalmanoeuvre. Ook Tarabella is voorstander van zo’n ‘half-open’ systeem dat hardleerse laagvliegers in toom houdt, maar in noodsituaties wel omzeild kan worden. Volgens de ETSC zou het verplichten van de veiligheidssystemen de komende 15 jaar zo’n 25.000 levens kunnen redden en het aantal letselongevallen op Europese wegen met 30 procent doen dalen.