Audi S6 en S7 dieselen de stenen uit de grond

943

Audi dropte vanmorgen een bommetje. Twee zelfs: de S6 en S7 teren voortaan… op dieselkracht.

In afwachting van de RS-modellen, die er later dit jaar nog zitten aan te komen, opent Audi de sportieve debatten met de S6 en S7. In tegenstelling tot de vorige S-generatie, die nog een uit de kluiten gewassen 4 liter-V8 TFSI onder de kap had liggen, herneemt Ingolstadt het recept dat het eerder al op de nieuwe SQ5 heeft toegepast. Dat betekent dus dat er voortaan diesel door de aderen stroomt, waarbij de 3 liter-V6 TDI ondersteund wordt door een elektrische compressor (het trucje dat Audi eerder al toepaste op de SQ7 TDI) om te pieken op 349 pk en 700 Nm. Daarmee prijst Audi zijn S-modellen niet langer aan als de ultieme spurtbommen – de vorige S6 hield dan ook ruim 100 pk meer achter de hand – maar eerder als onvermoeibare langeafstandslopers. Beschouw het als het logische gevolg van de Europese CO2-limieten, die constructeurs verplichten hun gemiddelde CO2-uitstoot te beperken tot 95 g/km tegen 2021. Nu, voor je je gal begint te spuwen: er zijn ergere dingen in het leven.

Beweren dat de nieuwe S6 en S7 makke lammetjes geworden zijn, zou de waarheid namelijk behoorlijk wat oneer aandoen. Zo afficheert Audi een spurttijd van 0 tot 100 km/u in 5,1 seconden, waarbij de elektrische compressor de dubbele turbo in slechts 250 milliseconden van de nodige zuurstof voorziet om het zaakje sneller onder stoom te krijgen. Naast een specifiek sportonderstel met adaptieve dempers, met permanente quattro-vierwielaandrijving, een optioneel sperdifferentieel op de achteras en (een evenzeer optionele) vierwielsturing, kunnen de S6 en S7 zelfs uitgerust worden met carbonkeramische remschijven met een diameter van 400 mm voor- en 370 mm achteraan.

Mild hybride

Om het verbruik te beteugelen (tot 6,2 liter/100 km in het geval van de S6 Berline) worden alle modellen voorzien van een 48 volt-boordcircuit, dat een starter-generator en een compacte lithium-ionbatterij in de strijd werpt om de anders verloren remenergie maximaal te recuperen. Dankzij het mild hybride-systeem zijn de S6 en S7 ook in staat om bij het uitbollen of afdalen 40 seconden lang te ‘coasten’ met uitgeschakelde verbrandingsmotor.

Op uiterlijk vlak tot slot herken je de S6 en S7 aan het meer uitgesproken Singleframe-rooster met grotere luchtinlaten, een achterdiffusor met vier geïntegreerde uitlaatmonden, bredere zijschorten en de talloze S-elementen in donker chroom en aluminium op de lamellen van het radiatorrooster, de spoilerlip, de zijdelingse luchtinlaten en de spiegelkappen.

De nieuwe S-modellen verschijnen deze zomer op de Belgische markt. De basisprijzen bedragen € 78.000 voor de S6 Berline, € 80.300 voor de S6 Avant en € 85.920 voor de S7 Sportback.