Lotus-DNA voor toekomstige Opel Corsa

381

Op het eerste gezicht hebben Lotus en Opel maar bitter weinig met elkaar gemeen, toch leverde het voormalige GM-duo ons in het verleden de legendarische Opel Lotus Omega en de wat recentere Speedster op. Ook nu Opel al even onder de Franse vleugels van PSA resideert, lijkt het zijn affectie voor de Britse constructeur van pluimgewichtjes nog niet helemaal te zijn kwijtgespeeld…

Voor je vurig begint te hopen dat Opel je binnenkort een handiger verpakte Elise zal voorrijden, moeten we je toch even met de voetjes op de grond zetten: neen, Opel heeft geen concrete plannen om een nieuwe samenwerking met Lotus op het getouw te zetten. Waarom we in de aanhef van het artikel dan toch de link met Lotus durven leggen? Simpel: omdat ze ook bij PSA – pardon, Opel – hebben ingezien dat Colin Chapmans ‘Light is right’-credo nog steeds de kortste weg is naar én een kleinere ecologische voetafdruk én een grotere rijdynamiek.

Net als de op de Lotus Elise gebaseerde Speedster hangt ook de toekomstige Corsa een ‘less is more’-filosofie aan. Al zijn het dit keer vooral de Fransen die Opel op dieet hebben gezet…

In aanloop naar de zesde Corsa-generatie, die dit jaar nog op de markt verschijnt en ook in een volledig elektrische variant op de markt zal komen, kondigt Opel namelijk aan dat de overstap naar PSA’s modulaire CMP-platform een gewichtsreductie tot 108 kilogram zal genereren. Dat betekent dat de lichtste Corsa binnenkort onder de magische gewichtsgrens van 1.000 kilogram zal duiken, een reductie die op het conto mag van de nieuwe driecilinder-turbobenzines (-15 kilogram), een lichtere body-in-white (-40 kilogram), een aluminium motorkap (-2,4 kilogram) en lichtere zetels (-10 kilogram). Vele kleintjes die samen een groot verschil zouden moeten maken inzake verbruik en rijdynamiek, zo belooft de Duitse constructeur. De opvolger van de huidige Corsa GSi kan er maar wel bij varen…