In navolging van de pas onthulde S6 en S7 maakt ook de Audi S5 de switch naar de zelfontbrander. Met andere woorden: geen 3.0 V6-turbobenzine meer, voortaan lust de S5 enkel diesel.

De S5 krijgt in wezen dezelfde aandrijflijn onder de motorkap als de S6 en de S7. Dat betekent dus dat er voortaan diesel door de aderen stroomt, waarbij de 3 liter V6 TDI ondersteund wordt door een elektrische compressor om te pieken op 349 pk en 700 Nm, terwijl de benzine het deed met 354 pk en 500 Nm.

Er wordt met andere woorden ingeboet op pk’s, maar het koppel gaat met maar liefst 200 Nm de hoogte in. Dat zorgt ervoor dat de prestaties van de nieuwe S5 vergelijkbaar zijn met die van zijn benzineslurpende voorganger: binnen de 4,8 seconden zet de Coupé je af bij de 100 km/u, de Sportback doet er een tiende langer over.

Milde hybride

Audi kiest er natuurlijk niet zomaar voor om zijn benzines in te ruilen voor dieselmotoren. Tegen 2021 moeten alle constructeurs van de Europese Unie hun CO2-limieten halen en in het gevecht tegen de emissies zijn dieselmotoren nog altijd een uitstekend wapen. In combinatie met het mild hybride 48-voltsysteem zou de S5 maar liefst 19% zuiniger zijn dan zijn voorganger (verbruik: 6,2l | CO2: 161 g/km).