Mercedes GLS

BMW heeft nog maar net zijn X7 gelanceerd, maar bij Mercedes hebben ze hun antwoord al klaar. De vernieuwde GLS moet nog meer een opgehoogde S-Klasse worden.

Dat “size matters” bij de allergrootste SUV’s, is ondertussen wel duidelijk. Geen wonder dus dat de GLS flink gegroeid is. Hij is meer bepaald 7,7 centimeter langer en 2,2 centimeter breder dan zijn voorganger. De wielbasis nam dan weer met 6 centimeter toe, wat vooral voor extra beenruimte op de tweede zitrij zou moeten zorgen (+ 87 mm).

Mercedes GLS

Toch rekenen ze in Stuttgart vooral op de comfortfuncties van de nieuwe GLS om zieltjes te winnen en tot zeven personen in alle luxe te verplaatsen. Al kan je de drie stoelen op de tweede zitrij ook inruilen voor twee luxueuze, individuele stoelen met armsteunen en de GLS zo transformeren tot een zeszitter. Op de derde zitrij vind je dan weer twee volwaardige stoelen, volgens Mercedes perfect voor mensen tot een lengte van 1,94 meter. Op die derde zitrij is trouwens ook stoelverwarming en usb-aansluitingen beschikbaar.

Carwash-functie

Voorts grabbelt de nieuwe GLS natuurlijk gretig in de technologiebak van Mercedes. Zo beschikt hij over een Carwash-functie, die de ophanging automatisch in zijn hoogste stand zet, de buitenspiegels inklapt en nog wat andere ingrepen doet om de kolossale Merc’ veilig, proper en ongeschonden door de wasstraat te krijgen. Daarnaast krijg je ook de nodige hulp van actieve rij- en file-assistente én is de luchtvering slimmer en veelzijdiger dan ooit.

Natuurlijk vindt ook het MBUX infotainmentscherm op het dashboard (ook de achterste passagiers kunnen het infotainment bedienen via een tablet) zijn weg naar de GLS. Het systeem kan trouwens rekenen op een portie Artificiële Intelligentie.

“Met zijn voorspellende functies anticipeert MBUX op wat de gebruiker wil gaan doen. Iemand die bijvoorbeeld op dinsdag vaak zijn of haar moeder belt, ontvangt haar telefoonnummer als suggestie in het display op deze dag. En wie op bepaalde tijdstippen overschakelt naar een radiostation voor het nieuwsbericht, krijgt deze zender te zien als suggestie”, lezen we in het persbericht van Mercedes.

Mild Hybride

Mercedes GLS

Op motorengebied is Mercedes het meest trots op de 580 4Matic. Deze V8 benzinemotor krijgt hulp van een mild hybride 48 voltsysteem en geïntegreerde startdynamo. Het resultaat? Een vermogen van 489 pk en 700 Nm aan koppel. Daarenboven zorgt de EQ Boost voor een kortstondig duwtje in de rug van 22 pk en 250 Nm en moet de elektrische hulp het verbruik rond de 10 liter houden.

Daarnaast komen er ook twee dieselvarianten naar de dealers: de 350d 4Matic van 286 pk en 600 Nm en de 400d 4Matic met 330 pk en 700 Nm. Alle motoren worden gekoppeld aan de gekende automatische negenbak.