Toyota ProAce City: de vierde musketier

885

De Frans-Duitse bestelwagendrieling, gevormd door de Peugeot Rifter, Citroën Berlingo en de Opel Combo Life, krijgt binnenkort een Japans nakomertje: de Toyota ProAce City. Badge engineering op z’n best, of vinden we toch redenen om deze Toyota boven zijn soortgenoten te verkiezen?

De entente tussen Peugeot-Citroën en Opel ligt nog relatief vers in het geheugen, maar ook PSA en Toyota spelen al geruime tijd onder één hoedje. Naast het bekende triumviraat in het A-segment (met de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107, ndr) en de al wat minder bekende uitwisseling van motoren, hebben de Japanners sinds 2012 ook een vermomde Peugeot Partner/Citroën Jumpy in de catalogus staan: de bij het grote publiek volstrekt onbekende ProAce. Binnenkort komt daar dus ook een compactere bestelbreak bij: de ProAce City. Een Citroën Berlingo op z’n Japans, zeg maar.

Net als de Frans-Duitse bestelbreaks zal de ProAce City zowel in bedrijfs- als personenwagenversie op de markt komen, met keuze uit twee verschillende lengtes: 4,4 en 4,75 meter. Dat beide versies zowel vijf als zeven inzittenden kunnen huisvesten, is overigens ook niets nieuws. Zelfs op vlak van mechaniek krijgt de ProAce City van hetzelfde laken een broek, wat betekent dat Toyota – ondanks eerdere beloftes – alsnog dieselmotoren aanbiedt in een personenwagen. Naast de 1,5 liter-dieselmotor kunnen klanten ook opteren voor de gekende 1,2 liter-turbobenzine, schakelen gebeurt via een manuele zesbak of de EAT8-achttrapsautomaat van Aisin.

No more boring cars?

Rest ons nog de vraag waarom je deze ProAce City dan boven een Berlingo, Rifter of Combo Life zou verkiezen. De prijs lijkt een evident antwoord, al is in het verleden al meermaals gebleken dat kopieën wat duurder uitvallen dan het origineel. Je zou nog kunnen opperen dat de ProAce City er wat conventioneler uitziet dan de Berlingo, met klassieke lichtunits en het brave huisvader-imago… waar Toyota, bij monde van CEO Akio Toyoda, zo graag komaf mee wilde maken (“no more boring cars”, remember?). Denk er gerust nog eens rustig over na, de ProAce City komt namelijk pas tegen het einde van het jaar op de markt.

Het laadruim van de Toyota ProAce City kan, in de klassieke vijfzitsconfiguratie, minimum 597 liter aan bagage slikken. Met alle zetels neergeklapt loopt het laadvolume zelfs op tot een enorme 2.693 liter.