Vernieuwde Audi A4 haat rode lichten

1111

Dat de BMW 3 Reeks zopas met het felbegeerde kroontje van Lease Car of the Year is gaan lopen, zit Ingolstadt blijkbaar hoog. Zo hoog, dat de Duitsers hun A4 meteen op bijscholing hebben gestuurd.

De huidige A4 staat – de recente modeljaarupdate ten spijt – al zo’n vier jaar in de catalogus. Lang genoeg om de geboorte van een vernieuwde Mercedes-Benz C-Klasse en een volledig nieuwe 3 Reeks mee te maken, waardoor Audi stilaan aan een technologische inhaalbeweging toe was. Die komt er in de loop van het najaar, wanneer de grondig herwerkte A4 (A4 Avant en Allroad Quattro incluis) op de markt verschijnt.

Mild hybride

Naast de beperkte uiterlijke opsmuk, met onder meer een hertekend (en volgens Audi op de oer-Quattro geïnspireerd) front met bijkomende koelsleuf en een nieuwe LED-lichtsignatuur, introduceert Ingolstadt een aantal geëlektrificeerde motorisaties… al moet je die wel met een korreltje zout nemen. Drie van de zes beschikbare krachtbronnen (zie overzicht hieronder) beschikken namelijk over (mild) hybride ondersteuning. Concreet gaat het om een 12V-circuit dat vooral de secundaire stroomverbruikers voedt, en zou resulteren in een relatief bescheiden brandstofbesparing van 0,3 liter/100 km. Onder het motto ‘alle beetjes helpen’, dus.

Bij de marktintroductie in de herfst voorziet Audi zes turbomotoren: één viercilinder-TDI, een V6 TDI, drie viercilinder-TFSI’s en een S4 V6 TDI. Op de instapversie bij de TFSI-motoren na rollen alle A4-modellen standaard met een automatische transmissie van de band. De 2.0 TDI met 136 en 163 pk, de fleetversies zeg maar, volgen niet veel later.

  • 40 TDI: 2.0 TDI 190 pk, 400 Nm
  • 45 TDI: 3.0 TDI 231 pk, 500 Nm
  • S4 TDI: 3.0 TDI 347 pk, 700 Nm
  • 35 TFSI: 2.0 TFSI 150 pk, 270 Nm (mild hybrid)
  • 40 TFSI: 2.0 TFSI 190 pk, 320 Nm (mild hybrid)
  • 45 TFSI: 2.0 TFSI 245 pk, 370 Nm (mild hybrid)

Car-to-X-communicatie

Onder de subtiel vernieuwde schulp vinden we een iets grondiger hertekend interieur terug. Audi blijft er weliswaar kiezen voor een horizontaal gelijnd en lichtjes naar de bestuurder gerichte cockpit, maar de MMI-infotainmentmodule is daarentegen volledig nieuw. Dankzij de bijkomende rekenkracht van het MIB3-platform zet A4 vooral grote stappen inzake connectiviteit, met onder meer een spraakbediening die zelfs je Antwerpse, Limburgse of West-Vlaamse dialect zou moeten begrijpen, en een slimme navigatie die voortaan ook informatie van de verkeerslichtencentrale verzamelt. Door te connecteren met de stadsinfrastructuur geeft de A4 zijn bestuurder het ideale tempo aan om de volgende lichten te ‘omzeilen’. Deze functie, die deel uitmaakt van het Audi connect-pack, wordt in fasen uitgerold in een aantal Europese steden. Neen, Duffel, Sint-Truiden en Oostende zijn daar voorlopig niet bij…