Skoda Superb kruipt alweer dichter bij Passat (en krijgt een stekker)

520

Op het WK Ijshockey in het Slovaakse Bratislava heeft Skoda gisteravond zijn elektrische iV-submerk voorgesteld. Naast een volledig elektrische Citigo-e iV mocht ook de gefacelifte Superb zijn opwachting maken, die krijgt bovenop een avontuurlijke Scout-versie ook een (dit keer plug-in hybride) iV-derivaat.

Over de uiterlijke wijzigingen aan de nieuwe Superb kunnen we relatief kort zijn. De Tsjechische designafdeling predikte een zachte evolutie van de huidige vormtaal, en koos voor een hertimmerd rooster met LED-matrixkoplampen, een nieuwe chromen bies tussen de achterste lichtunits en een over de hele breedte uitgesmeerd Skoda-logo. Nadien mochten ze zich volop uitleven op de hieronder afgebeelde Scout-versie, een primeur voor Skoda’s vlaggenschip.

Nog een primeur – en een veel belangrijkere – is de geëlektrificeerde iV-variant, die zoals verwacht de technische basis van de Volkswagen Passat GTE overneemt. Daarbij wordt een 1.4 TSI van 156 pk aan een 85 kW sterke elektromotor en een accu met een capaciteit van 13 kWh gepaard, genoeg om de Superb iV zo’n 55 elektrische kilometers ver te brengen. Met een gemiddelde CO2-emissie van 40 g/km komt de Tsjech uiteraard ook in aanmerking om ook na 2020 nog als volwaardige plug-in hybride behandeld (lees: belast) te worden. Keerzijde van de medaille is dat het aanwezige batterijenpakket aanzienlijk knabbelt aan het riante laadvolume (485 i.p.v. 625 liter voor de vijfdeursvariant, 510 i.p.v. 660 liter voor de Combi).