BMW 1 Reeks gaat ‘frontaal’ in de aanval

722

De Audi A1 Sportback en de Mercedes-Benz A-Klasse zaten al even in het nieuw, dan kan BMW’s kleinste natuurlijk niet achterblijven. Zoals aangekondigd verandert de 1 Reeks het geweer van schouder, en laat hij zich voortaan op de – puristen, kijk even weg – voorwielen aandrijven. Al heeft hij ook op andere vlakken duidelijk naar zijn concurrenten gekeken…

BMW maakte er zelf al lang geen geheim meer van dat de toekomstige 1 Reeks op een aangepaste versie van het UKL-platform zou komen te staan, een architectuur die we al een tijdje terugvinden onder het Mini-gamma en de eigen 2 Reeks. Die onderhuidse revolutie helpt BMW overigens niet alleen om centen te besparen, ze zou ook moeten leiden tot een aanzienlijk ruimer en gerieflijker interieur dan de huidige F20-generatie. Ondanks de compactere buitenafmetingen (- 0,5 cm) belooft BMW zo’n 3,3 centimeter aan extra beenruimte voor de achterste inzittenden, terwijl het kofferruim (licht) groeit tot 380 liter. Bovendien is de minimale breedte van de bagageruimte toegenomen met zo’n 6,5 centimeter, en kan je je 1 Reeks voor het eerst laten uitrusten met een elektrisch bedienbare achterklep.

Op esthetisch vlak neemt de nieuwe 1 Reeks een aantal designtrekken van de recente X2 over, aangevuld met een achterpartij die rechtstreeks van een… Audi A1 Sportback lijkt te komen. Vooraan mogen de nieren – net als bij alle BMW’s – een maat of twee groter, ze worden geflankeerd door nieuwe (en optioneel uit full-leds opgetrokken) kijkers. Al bij al oogt de nieuwe 1 Reeks wat dynamischer dan zijn voorganger, met dank aan de duidelijke wigvorm en de grotere velgen, die voortaan ook in maatje 19 te bestellen zijn.

Hey, BMW!

Net als zijn grote concurrent uit Stuttgart probeert ook de nieuwe 1 Reeks vooral te overtuigen met een overdaad aan hightech, zoals het centrale Control Display met 10,25 inch groot aanraakscherm en de digitale instrumentencluster met head-up display, een primeur voor de 1 Reeks. Het hele infotainmentsysteem laat zich voortaan via stem of gebaren bedienen… als je ervoor bijbetaalt, tenminste.  

Op motorisch vlak begint de nieuwe 1 Reeks zijn carrière met een 1,5 liter-driecilinder van 140 pk (118i) en een iets minder bescheiden 2 liter-turbobenzine met 306 paarden (M135i xDrive). Dieselrijders hebben wat meer keuze, met een 1,5 liter-diesel in vermogenversies van 116, 150 en 190 pk. Qua transmissies laat BMW de keuze uit een manuele zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, de krachtigste benzine- en dieselvarianten krijgen een Steptronic-transmissie met acht verzetten ter beschikking. Het officiële publieksdebuut van de nieuwe 1 Reeks staat gepland voor de IAA in Frankfurt in september, een maand later zou de wagen al in de Belgische showrooms moeten staan.