Ferrari SF90 Stradale is plug-inhybride godenkind

465

Na Mclaren (met de P1), Aston Martin (met de Valkyrie), Porsche (met de 918 Spyder) en Mercedes-AMG (met de ONE) heeft nu ook Ferrari zijn hybride duivels ontbonden: maak kennis met de SF90 Stradale, een plug-in hybride supercar met… 1.000 pk!

Wanneer zelfs Ferrari de V12 de rug toekeert om zijn toevlucht te nemen tot een door elektromotoren ondersteunde V8, dan weet je dat het einde van de twaalfcilinder nu echt wel nabij is. Maranello geeft ons echter niet eens de kans om daar rouwig om te zijn, nu het met deze SF90 Stradale – waarbij SF uiteraard verwijst naar Scuderia Ferrari en 90 naar het 90-jarige bestaan van het merk – een nieuw, hybride topmodel in de schijnwerpers heeft gereden. Geen gewone hybride met KERS-technologie zoals de LaFerrari, wel een volwaardige PHEV. En wat voor één.

Snelste Ferrari ooit

De SF90 Stradale laat zich aandrijven door een tot 4 liter uitgeboorde variant van de 3,8 liter-V8 motor uit de F8 Tributo, goed voor 780 pk en 800 Nm. De centrale krachtbron wordt echter bijgestaan door drie elektromotoren – net als bij de Honda NSX – zodat de totale cavalerie net onder de magische grens van 1.000 pk uitkomt. Dankzij een accu van 7,9 kWh zou de SF90 Stradale in staat moeten zijn om zo’n 25 kilometer op elektrokracht af te leggen, en dat aan snelheden tot 135 km/u. Wie liever het onderste uit de prestatiekan wil halen door de Qualify-modus aan te vinken via de eManettino-selectieknop op het stuurwiel, mag echter ook rekenen op een sprintchrono van 0 tot 100 km/u in… 2,5 seconden. Waar die elektromotoren al niet goed voor zijn.

Naast de voor Ferrari revolutionaire aandrijftechnologie zijn de Italianen ook binnenskamers met een propere lei begonnen. Het resultaat is een verzorgd interieur met een gloednieuw dashboard, waarvan vooral het 16 inch metende display met centrale toerenteller in het oog springt. Fysieke knoppen blinken voortaan uit in afwezigheid, de meeste functies worden voortaan bediend via de touchpads op het stuurwiel. Over het prijskaartje van deze SF90 Stradale hult Ferrari zich voorlopig nog in stilzwijgen, de wagen zou dan ook pas in de loop van volgend jaar op de markt verschijnen.