Hyundai Kona: nu ook als Hybrid

315

De Hyundai Kona was er al als benzine, diesel en full-EV, maar ontbeerde nog een ecologische ‘tussenoplossing’. Die komt er nu in de vorm van een zelfopladende hybride, die zijn aandrijfgeheel deelt met de hybride Ioniq.

Om te voldoen aan de groeiende vraag naar milieubewuste SUV’s – voor zover die al bestaan – wordt het gamma van de Hyundai Kona in september uitgebreid met een zelfopladende hybride variant. Die adopteert logischerwijze de aandrijflijn uit de technisch verwante Kia Niro en de eigen Ioniq, met de 1,6 liter grote Kappa-benzinemotor van 105 pk en een 43,5 pk sterke elektromotor. De anders verloren remenergie wordt gestockeerd in een 1,56 kWh grote li-ionbatterij, net genoeg om 2 à 3 kilometer elektrisch door het leven te kunnen gaan. Schakelen gebeurt overigens niet via een CVT-transmissie – een vaak aangehaald ‘euvel’ bij de Japanse concurrentie – wel via een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.

Op uiterlijk vlak valt de Kona Hybrid nauwelijks te onderscheiden van zijn conventioneel aangedreven soortgenoten, al voorziet Hyundai de hybride variant wel van specifieke 16-duimers (optioneel kan je ook maatje 18 bestellen), enkele witte accenten in het interieur en een aangepaste tellerpartij, waarop ook informatie over de energiestromen wordt weergegeven. Tot slot kan de Kona Hybrid ook uitgerust worden met de Blue Link-telematicatoepassing, waarmee je de auto via een app kan openen en sluiten.