Audi A6 Avant trekt modderlaarzen aan als Allroad Quattro

351

Want waarom zou je nog een SUV kopen terwijl een opgehoogde terreinbreak op alle vlakken nét dat tikkeltje beter scoort?

Exact 20 jaar na het debuut van de allereerste A6 Allroad Quattro introduceert Audi de inmiddels vierde generatie van zijn robuuste terreinbreak. Net als zijn voorgangers rekent de Allroad Quattro op een grotere bodemvrijheid (+4,5 cm) en standaard vierwielaandrijving om zich ook naast de begane paden te begeven, zonder enige afbreuk te doen aan zijn on-road capaciteiten. Daarvoor zegent Audi de A6 Allroad met een romige 3 liter V6-TDI, adaptieve luchtvering en zelfs (optionele) vierwielsturing, zaken waar 99 procent van de leasing-A6’en alleen maar jaloers op kunnen zijn.

Hoger, lager

Voor de grijze plastics rond de bumperschilden en wielkasten (die je bizar genoeg opnieuw in koetswerkkleur kan laten spuiten… als je ervoor bijbetaalt) of de dakrails in aluminium-look hoef je wat ons betreft geen Allroad te kopen, wel voor de veelzijdigheid waarmee zo’n terreinbreak door het leven gaat. Zo stelt de adaptieve luchtvering je in staat om de rijhoogte automatisch aan te passen via de Drive Select-knop, waarbij de offroad-modus het koetswerk 30 millimeter hoger van de grond tilt. Bij snelheden onder de 35 km/u wordt de bodemspeling nog eens 15 millimeter verhoogd, boven de 120 km/u gaat de Allroad net 15 millimeter lager tegen het asfalt hangen.

Naast de aangepaste vering komt de A6 Allroad ook standaard met een afdaalhulp en een hellingshoekdetectie, waarbij de bestuurder op het MMI-scherm de actuele hellingshoek in de lengte- en dwarsrichting kan aflezen. Op losse ondergrond is de hill descent control zelfs in staat om, via een specifieke ABS-functie, materiaal voor de wielen op te hopen en zo de grip te verhogen.

Onder de motorkap voorziet Audi, net als bij de recent onthulde S6, uitsluitend dieselmechniek. Klanten kunnen kiezen uit een 3 liter-TDI in drie vermogenversies, met respectievelijk 231 (45 TDI), 286 (50 TDI) of 349 pk (55 TDI). Die laatste komt overigens rechtstreeks overgewaaid uit de S6, en zet de A6 Allroad al na 5,2 seconden af aan 100 km/u.

Om het verbruik te drukken, zijn alle versies standaard uitgerust met Audi’s mild hybride technologie, waarbij een starter/alternator, een kleine lithium-ionbatterij (10 Ah) en een 48 volt-boordcircuit worden ingezet om de verloren remenergie te recupereren. Schakelen gebeurt in alle gevallen via een achttrapsautomaat. De orderboekjes voor de nieuwe A6 Allroad Quattro openen volgende maand, de prijzen starten bij… 65.840 euro, zo’n 4.000 euro meer dan een gewone A6 Avant 45 TDI.