Nieuwe diesels voor Renault Koleos

380

De Koleos, het vlaggenschip uit Renaults SUV-gamma, is na drie jaar toe aan een tussentijdse update. Visueel brengt die weinig zoden aan de dijk, waardoor vooral de komst van nieuwe (diesel-)mechaniek in het oog springt.

De Renault Koleos, een wereldauto die op alle vijf de continenten aan de man wordt gebracht, haalt ook in Europa een frisse neus. De grote Franse SUV draagt echter nog steeds de visuele stempel van designchef Laurens Van den Acker, en stelt zich op uiterlijk vlak tevreden met enkele subtiele wijzigingen aan de voorbumper, twee nieuwe velgmotieven en een hoger oplopende beschermplaat.

Aan de binnenzijde belooft Renault een opgewaardeerd interieur met kwalitatiever zitmeubilair (inclusief massagefunctie) en een verbeterd R-Link 2 infotainmentsysteem, dat het scherm van je smartphone voortaan ook verticaal kan spiegelen. Om je digitale vriend van de nodige jus te voorzien, ploften de Fransen ook nog twee usb-poorten in de middenconsole.

Zoals gezegd moet je dus eerder onder de motorkap gaan kijken om een ‘echte’ nieuwigheid aan te treffen. Daar introduceert Renault twee nieuwe motorisaties uit de Blue dCi-familie, met een 1,8 liter grote zelfontbrander die 150 pk ontwikkelt en een 2 liter met 190 paarden. Beide versies worden standaard gekoppeld aan de X-Tronic CVT-transmissie, enkel de krachtigste variant doet het ook met vierwielaandrijving. Naar een benzine – laat staan een PHEV – is het dus nog steeds vergeefs zoeken…