Bentley Flying Spur is 635 pk sterke luxesloep

429

De Continental GT is al een tijdje onder ons, we wisten dus dat een verlengde Flying Spur niet lang meer op zich zou laten wachten. Nu nog beslissen of je voor- dan wel achterin wil zitten…

Bentley heeft zopas het doek getrokken van zijn derde Flying Spur-generatie, een uit de kluiten gewassen luxelimo die zijn technische genen deelt met de Continental GT, maar wel een heel ander doelpubliek aanspreekt. Met zijn massieve voorkomen moet de 5,32 meter lange en 2,5 ton zware Flying Spur voortaan nog wat meer respect afdwingen, de vier ronde kijkers en het breed smoelende radiatorrooster met voortaan inklapbare Flying B-mascotte zullen alleszins wel volstaan om de ‘gewone’ weggebruikers spontaan een vak te doen opschuiven. Tenzij je met één van die twee miljoen landgenoten te maken hebt die zich toch altijd alleen op de weg wanen, maar dat terzijde.

Business Class

Gelukkig hoef je je aan boord van de Flying Spur niets aan te trekken van die dagelijkse verkeersellende, zeker niet wanneer je het gewend bent om die vervelende rijtaak aan je privéchauffeur over te laten. Die krijgt ter compensatie wel een magistrale cockpit als werkplek, inclusief het roterende, 12,3 inch grote scherm uit de Continental GT. Achterin krijgen klanten voortaan een touchscreen ter beschikking, waarmee ze zowel de airconditioning, de massagefunctie, de sfeerverlichting als de raamverduistering kunnen bedienen. De interieurafwerking is – zoals we dat van de jongens en meisjes uit Crewe gewend zijn – van een zelden gezien niveau, met keuze uit 15 kleurstellingen en 7 verschillende houtsoorten.

In de baai van de Flying Spur ligt de gekende 6 liter-W12 met 635 paarden en 900 Newtonmeter, die zijn vermogen standaard via een achttrapsautomaat van ZF aan de vier aangedreven wielen aflevert. In rechte lijn afficheert Bentley een 0-tot-100-chrono in 3,8 seconden (en een absurde top van 333 km/u), toch zou deze nieuwe Flying Spur vooral progressie geboekt hebben op een bochtiger tracé. Met dank aan de nieuwe vierwielsturing en een actieve antirolstang, die de koets beter onder controle moet houden bij snelle lastwissels. Geïnteresseerden kunnen zich na de zomer melden bij hun lokale Bentley-dealer, de eerste leveringen staan gepland voor het begin van volgend jaar.