BMW 3 Reeks Touring: natte leasingdroom

629

De berlineversie van de nieuwe BMW 3 Reeks sleepte eerder dit jaar dan wel de titel van Lease Car of the Year in de wacht, toch zaten heel wat leasingrijders stiekem op deze praktische Touring-variant te wachten. De Duitse premiumbreak teert logischerwijze op de nieuwe CLAR-fundamenten van de vierdeurs, maar pakt bovendien uit met enkele slimme vondsten om doe-het-zelvers en dagtrippers te plezieren.

De Belgische leasingmaatschappijen zullen vandaag opgelucht ademhalen, nu ze hun klanten eindelijk kunnen vertellen wanneer die nieuwe 3 Reeks Touring op de markt verschijnt. De 3 Reeks Touring (codenaam G21) mag het vanaf september opnemen tegen de recent vernieuwde Audi A4 Avant en de breakversie van de Mercedes-Benz C-Klasse, twee andere Duitse premiumbreaks die steevast opduiken in de Belgische poppolls. Op uiterlijk vlak komt de Touring alvast goed voor de dag: het wat druk ogende lijnenspel van de berline komt naar ons aanvoelen wat beter tot z’n recht op de strakke bips van deze breakversie, die standaard dubbele uitlaatpijpen en een subtiel dakspoilertje meekrijgt om zijn dynamische karakter in de verf te zetten.

Onderhuids brengt de nieuwe 3 Touring uiteraard weinig nieuws met zich mee. Hij rolt net als de berline op het modulaire – en gelukkig nog steeds achterwielaangedreven – CLAR-platform, dat voor een groeistuit van zo’n 7,5 centimeter heeft gezorgd. Die extra ruimte gaat vooral naar de passagiers op de achterbank, met extra been-, zit- en hoofdruimte én de mogelijkheid om drie kinderzitjes te monteren. Het interieur lijkt logischerwijze als twee druppels water op dat van de berline, met een horizontaal gelijnd dashboard, de digitale tellerpartij en het (optionele) digitale infotainmentsysteem met 10,25 inch groot touchscreen.

Niet groter, wel handiger

Zoals wel vaker bij een stationwagon moeten we de nieuwigheden dus in de koffer gaan zoeken, waar het beschikbare volume nagenoeg ongewijzigd blijft (500 liter, + 5 stuks), maar de modulariteit er wel aanzienlijk op vooruitgaat. Onder de (standaard elektrisch te openen) kofferklep met afzonderlijk te openen achterruit vinden we namelijk een laadcompartiment dat breder (+1,2 cm) en hoger (+ 3 cm) is, terwijl ook de laaddrempel (61,6 centimeter) iets lager ligt. Het niveauverschil met de laadvloer werd nagenoeg volledig weggewerkt. Tot slot introduceert BMW ook automatische (en uiteraard optionele) anti-sliprails in het laadruim, een handigheidje dat we eerder bij een niet nader genoemde Tsjechische autobouwer hadden verwacht…

Bij de lancering in september biedt BMW de 3 Reeks Touring uitsluitend aan met traditionele benzine- en dieselmechaniek. Aanvankelijk is de keuze ‘beperkt’ tot een 330i van 258 pk of een M340i xDrive Touring met 374 pk sterke zes-in-lijn op benzine, aan dieselzijde vinden we de 318d (150 pk), 320d (190 pk) of een 265 pk sterke 330d. De meeste modellen komen standaard met de gekende achttrapsautomaat, enkel de 318d en 320d Touring kunnen ook gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak. Volgend jaar volgt voor het eerst nog een plug-in hybride 330e-versie. Of hoe een deel van het fleetpubliek (alweer) een beetje geduld zal moeten oefenen…