24 Uren van Le Mans: de Belgen in goede vorm

302

België mag dan slechts drie vertegenwoordigers hebben op de 24 uur van Le Mans, maar ze weten hoe ze mensen over hen aan het praten kunnen krijgen. Aan het einde van de kwalificaties kan de kleine kolonie “zwart-geel-rood” ambitieus zijn.

BR 1 #11 Vandoorne / Petrov / Aleshin

Laten we beginnen met Stoffel Vandoorne, die zich in een recordtijd vestigt als een zekere weddenschap voor het uithoudingsvermogen. Al tijdens de 6 Uren van Spa had hij een groot aanpassingsvermogen aan zijn nieuwe auto getoond. Tien dagen geleden, tijdens de prekwalificatieproeven, zette hij het snelheidsrecord in de rechte lijn van Hunaudières. Dit record heeft zeker geen echte betekenis, maar de Belg toont zich nu ook regelmatig, zo niet sneller dan zijn twee Russische teamgenoten op de BR #11, maar het is wel een record. Tijdens de vrije training van woensdagmiddag zette hij eerst de snelste absolute tijd in 3’19”931, voordat een van de twee Toyota’s (Alonso & Co’s #8) het record op het rechte pad zette. Deze tijden waren nog ver verwijderd van die van vorig jaar, maar één ding is zeker: Vandoorne heeft het circuit van Le Mans getemd, en hij heeft al de titel (natuurlijk ere- maar nog steeds) van Rookie of the Year kunnen winnen, d.w.z. de snelste testrijder onder de beginners tijdens de 24 Uren. De #11 kwalificeerde zich uiteindelijk in de 5e positie, maar slechts 1”1 vanaf pole position. Dit betekent dat de Russische BR’s (enigszins geholpen door de aanpassingen van de regelgeving, het is waar) vooruitgang hebben geboekt ten opzichte van vorig jaar, het winnen van drie seconden op de schoot. Voor Stoffel Vandoorne is een plaats op het podium heel goed mogelijk, en als Toyota problemen heeft, wie weet….Zijn grootste uitdaging zal zijn om het rijden in de nacht onder controle te houden.

Porsche 911 #92 Vanthoor/ Estre / Christensen

Laurens Vanthoor (foto) heeft ook al het poeder laten spreken. Hij streeft duidelijk naar een dubbele overwinning na zijn overwinning in de GTE Pro-klasse in 2018, en heeft in de vrije training al zijn territorium gescoord door met zijn Porsche de snelste tijd in de GTE Pro-klasse te zetten. In de kwalificatie plaatste Michael Christensen als eerste de #92 op de 3e plaats in de categorie met een 3’50”468, verbeterd in 3’49”146 in de laatste sessie. Andere bemanningen haalden echter het nieuws, en het was in 3’48’000 dat de snelste Ford GT het recht kreeg om vanaf poleposition in de categorie te starten. Alle 17 auto’s worden echter zeer dicht bij elkaar gehouden in GTE Pro, en het is onder andere de homogeniteit van de bemanningen die de overwinning zal bepalen.

Aston-Martin Vantage #97 Martin / Lynn / Adam

Dezelfde redenering grldt trouwens voor Maxime Martin. Op zijn #97 Aston-Martin Vantage is hij sinds het begin van de week iets verder terug, maar in zeer grote vooruitgang sinds vorig jaar. In de vrije training kon de #97 crew het niet beter doen dan 11e van de 17 categorieën, maar slechts anderhalve seconde achter Vanthoor’s beste tijd. In de kwalificatie zette de #97 alleen de 15e snelste tijd neer, maar de zusterauto #95 staat op pole. Wat een verschil met vorig jaar, toen de nieuwe Aston-Martin auto’s niet eens langs de GTE Am ploeg konden komen! Ook hier zal de Belg in staat zijn om het podium te spelen in de categorie, of zelfs te winnen, als alles goed verloopt.