24 uur van Le Mans: Toyota triomfeert (en Fernando Alonso ook)

553

De 24 Uren van Le Mans in 2019 gaf ons een last-minute verrassing, waar ze het geheim van hebben, maar dat weerhield Toyota er niet van om de dubbel te scoren. Tot slot was het een lekke band die het saldo ten gunste van de #8 auto van Fernando Alonso, Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima tipte. Aan Belgische zijde zal Stoffel Vandoorne blij zijn met zijn prachtige derde plaats voor zijn eerste deelname.

LMP1 en algemeen klassement

  1. Toyota TS050 #8 – Fernando Alonso, Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima
  2. Toyota TS050 #7 – Kamui Kobayashi, Mike Conway, Jose-Maria Lopez
  3. BR1 #11 – Vitaly Petrov, Mikhail Aleshin, Stoffel Vandoorne

De Toyota #7 leek de race te hebben gewonnen met nog een uur te gaan, maar dat was zonder eventuele bandenpech te rekenen: een langzame lekke band stuurde de #7 vijftien seconden terug van de #8, en het was zowel te vroeg om te voorkomen dat er nog een laatste keer moest worden bijgetankt als te laat om de #8 in te halen. Het zijn dus de leiders in het kampioenschap die ook de “superfinale” van het “superseizoen” winnen, en de bemanning van #7 vertrekt volledig met lege handen.

Op de derde plaats plaatst het Russische SMP Racing team zijn BR1 #11 gereden door twee Russen en een Belg die er in april is geland om hen geluk te brengen. Sinds Stoffel Vandoorne bij SMP Racing rijdt zijn de Russen derde geworden in de 6 Uren van Spa en nu derde in de 24 Uren van Le Mans. Het is het beste resultaat van een Belg in Le Mans sinds 18 jaar (Eric Van de Poele’s 3de plaats in 2001 op Bentley), en we kunnen alleen maar hopen dat Vandoorne het WEC-avontuur in 2019-2020 zal voortzetten. In ieder geval heeft hij in een prototype zijn topsnelheid bewezen. Hij heeft ook bewezen dat hij in staat is om ’s nachts zeer snel te blijven rijden. Gefeliciteerd!

LMP2

  1. Alpine A470 #36 -Nicolas Lapierre, Andre Negrao, Pierre Thiriet
  2. Oreca 07 #38 – Ho-Ping Tung, Gabriel Aubry, Stephane Richelmi
  3. Oreca 07 #28 – François Perrodo, Mathieu Vaxivière, Loic Duval

De Alpine #36 heeft lang moeten vechten met de Aurus #26 van G-Drive Racing, die pas rond 9 uur ’s morgens zijn vlag liet vallen vanwege een startprobleem waardoor hij weer op de 6e plaats in de categorie kwam te staan. De andere teams waren gewoon een toon lager, en het is niet meer dan logisch om de Alpine ook het wereldkampioenschap te zien winnen.

GTE PRO

  1. Ferrari 488 GTE #51 – Alessandro Pier Guidi, Jaime Calado, Daniel Serra
  2. Porsche 911 RSR #91 – Richard Lietz, Gianmaria Bruni, Fred Makowiecki
  3. Porsche 911 RSR #93 – Patrick Pilet, Earl Bamber, Nick Tandy

In deze categorie zorgt de Balance of Performance ervoor dat de prestaties van de verschillende merken zo gelijkmatig mogelijk zijn. Niet genoeg voor Aston-Martin, wiens Vantages niet bestonden (jammer voor Maxime Martin op de #97), en voor BMW, die het WEC-kampioenschap in een kleine modus verlaat. De andere vier merken presteerden ongeveer op hetzelfde niveau, maar het was Ferrari die de valkuilen het best vermeed om de 70ste verjaardag van Ferrari’s eerste algemene overwinning op een waardige manier te vieren. We zullen ons nog lang het duel herinneren tussen de #51 en de #92 Porsche, gedreven door Laurens Vanthoor. Toen de #92 21 minuten in de pits verloor door een uitlaatprobleem, werd de zaak gehoord. De bemanning van de Ferrari’s is niet gewankeld en de aanvallen van de andere twee top Porsche’s waren tevergeefs. Voor zijn afscheid van de WEC gaf Ford een bijna perfecte kopie met zijn vier auto’s aan de finish tussen de 4e en 7e plaats in de categorie.

In deze categorie eindigde Laurens Vanthoor als 10e en Maxime Martin als 13e.

GTE Am

  1. Ford GT #85 – Ben Keating, Jeroen Bleekemolen, Felipe Fraga
  2. Porsche 911 RSR #56 – Jörg Bergmeister, Patrick Lindsay, Egidio Perfetti
  3. Ferrari 488 GTE #84 – Jeffrey Segal, Rodrigo Baptista, Wei Lu

De enige privé Ford GT domineerde de hele race, maar de bemanning van de #56 Porsche zette de druk zodanig op tot het einde, dat er aan het begin van het laatste uur van de race slechts 20 seconden verschil tussen de twee auto’s was.

UPDATE : na afloop van de race is de Ford GT #85 gediskwalificeerd. De zege gaat dus naar de Porsche #56.