Nieuwe Peugeot 2008 gaat elektrische toer op

600

Ook bij PSA komt de trein der elektrificatie stilaan onder stoom. Naar analogie met de Peugeot e-208 krijgt nu ook de nieuwe 2008 een volledig elektrische aandrijflijn, die een rijbereik van zo’n 310 kilometer belooft.

Na de fonkelnieuwe 208 was het natuurlijk slechts een kwestie van tijd vooraleer Peugeot met een nieuwe generatie van zijn verhoogde 2008 zou komen aanzetten. Die neemt weliswaar de stijlcodes over van zijn grotere SUV-neefjes, maar teert logischerwijze op het modulaire CMP-platform waarmee PSA zowat al zijn compacte modellen (met naast de Peugeot e-208 ook de DS 3 Crossback en Opel Corsa-e) onder stroom wil zetten. Het gevolg laat zich snel raden: een volledig elektrische e-2008, die begin 2020 het ‘klassieke’ aanbod verbrandingsmotoren komt vervoegen.

Om zich te wapenen tegen de alsmaar grotere concurrentie rekent de nieuwe 2008 onder meer op een grondig uitgerokken koetswerk (+ 14 cm), waardoor de Fransman zichzelf probeert te verkopen als één van de ruimste en meest praktische SUV’s uit het segment. Zo groeit het kofferruim bijvoorbeeld tot een meer dan behoorlijke 434 liter, en ook achterin lijkt het erop dat volwassenen op een ergonomisch verantwoorde manier een plekje kunnen vinden. Het interieur an sich vertoont uiteraard veel gelijkenissen met dat van de nieuwe 208, inclusief het kleine stuurwiel en de 3D-instrumentencluster van Peugeots i-Cockpit.

Motoren

Bij de lancering in het najaar zal de 2008 zoals gezegd uitsluitend met traditionele mechaniek leverbaar zijn, met keuze uit de 1.2 PureTech-turbobenzine (100, 130 of 155 pk) of een 1.5 BlueHDi-diesel met 100 of 130 pk. Schakelen gebeurt standaard met een manuele zesbak, aan benzinezijde staat de Aisin-achttrapsautomaat op de optielijst. De elektrische variant maakt gebruik van een 50 kWh grote accu en een 136 pk sterke elektromotor, een tandem die je in principe zo’n 310 kilometer ver moet kunnen brengen op één enkele batterijlading.