Ford Puma keert terug als crossover

617

De Ford Puma is niet langer het sportieve coupeetje dat eind jaren ’90 furore maakte, wel een frisgewassen crossover die zijn deel van de SUV-koek komt opeisen. Een slimme carrièremove?

Na de Ecosport en Fiesta Active voegt Ford dit jaar nog een derde compacte crossover toe aan de prijslijst. De nieuwe Puma zal net als zijn gelijknamige voorganger op de fundamenten van de Fiesta komen te staan, en rekent vooral op een wat hippere en handigere koets om het SUV-publiek – of de papa’s en mama’s die 20 jaar en een aantal wilde haren geleden een Ford Puma kochten – op z’n hand te krijgen.

Om zich te onderscheiden in het inmiddels overbevolkte crossoversegment pakt de Puma onder meer uit met een voor dit soort auto’s opvallend sportieve snit. De desgewenst ook als ST-Line verkrijgbare hoogpoter profileert zichzelf niettemin als een volwaardige familiewagen, de verlengde wielbasis zou alvast wat extra been- en zitruimte voor de achterste passagiers moeten garanderen. Helemaal achterin verrast Ford met de inventieve Megabox-oplossing, een soort van rijdende pompbak waarin je bijvoorbeeld kamerplanten, vuile rubberlaarzen of je nieuwe goudvis kan vervoeren. De koffer zelf slikt maximaal 456 liter en is voor het eerst bereikbaar via een elektrisch bediende achterklep.

Wanneer de nieuwe Puma eind dit jaar op de Belgische markt verschijnt, zullen klanten kunnen kiezen uit de recent geïntroduceerde mild hybrides met 125 of 155 pk, telkens met de 1.0 EcoBoost-benzine als basis. Later wordt het gamma nog uitgebreid met een dieselversie en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.