Audi Q7: Deugddoende facelift

507

Nu Mercedes-Benz een nieuwe GLE en BMW een nieuwe X5 het veld heeft ingestuurd, holde de inmiddels vier jaar oude Audi Q7 stilaan achter de technische en technologische feiten aan. Met een alomvattende update wil Audi zijn ‘Vorsprung durch Technik’-credo opnieuw alle eer aandoen.

Sinds de komst van de Q8 en de futuristische e-tron begon het design van de statige Q7 de eerste ouderdomsrimpels te vertonen, een euvel dat in deze prijscategorie vrijwel meteen vertaald wordt in ineenstuikende verkoopcijfers. Daarom introduceert Audi net na de zomer al een grondige update, waarbij zowel de looks als de onderhuidse technologie onder handen werden genomen.

Op uiterlijk vlak herneemt de Q7 een aantal stijlelementen van zijn Q8-coupébroer, zoals het hertekende Singleframe-rooster met zes verticale lamellen en de breed happende luchtgaten. Achteraan gingen de designers hun inspiratie zoeken bij de grotere berlines van het merk, getuige de doorlopende chromen strip die de achterlichten met elkaar verbindt.

Het interieur van de vernieuwde Q7 herbergt een karrenvracht aan technologische updates. Een volledig digitale cockpit is stilaan onmisbaar in dit segment, maar Audi innoveert ook met Car-2-X-communicatie (waarbij de wagen in verbinding staat met de weginfrastructuur om bijvoorbeeld te anticiperen op rode verkeerslichten, nvdr) en compatibiliteit met Alexa, de cloudgebaseerde spraakassistent van Amazon. Het slechte nieuws? Dat ons landje, zoals wel vaker, nog niet klaar is om die nieuwe technologieën te omarmen.

Altijd hybride

Bij de marktintroductie in september laat Audi de keuze tussen twee dieselmotoren, die standaard uitgerust worden met mild hybride-technologie om het verbruik te drukken. Dankzij een 48 volt-boordcircuit, een starter-generator en een compacte li-ionbatterij kan het systeem tot 8 kW aan vermogen recupereren en opslaan, goed voor een gemiddelde verbruikswinst van 0,7 l/100 km. Later wordt het gamma nog uitgebreid met een benzineversie en een TFSI e plug-inhybride.