Dit moet je weten over de nieuwe Renault Captur

573

Toen Peugeot dit voorjaar met een nieuwe 208 kwam aanzetten, reageerde Renault vrijwel meteen met een nieuwe Clio. Vorige week stelde Peugeot ook een nieuwe 2008 voor, dus is hier – ra ra ra – een nieuwe Captur!

Renault moest natuurlijk wel snel schakelen om die Peugeot 2008 wat Franse stokken in de wielen te steken, want compacte SUV’s zijn voor constructeurs stilaan de belangrijkste broodwinners geworden. Dat geldt in het bijzonder voor Renault, wiens Captur traditioneel de verkooplijstjes aanvoert, en die samen met de pas vernieuwde Clio dus ook de commerciële hoeksteen van het gamma vormt. Na zes jaar trouwe dienst moet de populaire Captur echter plaats ruimen voor een gloednieuwe generatie, die zowel esthetisch als technologisch uit andere vaatjes tapt om de Peugeot 2008, maar ook de pas onthulde Ford Puma, DS 3 Crossback, Kia XCeed en tig andere nieuwkomers van antwoord te dienen.

Op technisch vlak maakt de nieuwe Renault Captur gebruik van het nieuwe CMF-B platform uit de Renault-Nissan Alliantie. Daardoor wordt de compacte SUV een flinke 11 centimeter groter, bovendien groeit ook de wielbasis enkele centimeters om de achterste inzittenden wat extra been- en zitruimte te verschaffen. De over 10 centimeter verschuifbare achterbank blijft van de partij, wel volledig nieuw is de (van de Clio geleende) Smart Cockpit. Daardoor heeft de Captur voortaan recht op een digitale instrumentencluster en de Easylink-infotainmentmodule met 9,3 duim groot verticaal touchscreen, dat hopelijk wat intuïtiever functioneert dan het huidige R-Link-systeem.

Personaliseren à la carte

De uiterlijke contouren van de Captur ogen nog steeds vertrouwd, maar met de knappe C-vormige lichtsignatuur voor- en achteraan hebben de Renault-designers wel wat meer durf aan de dag gelegd. De Fransen voegden en passant ook wat meer personalisatiemogelijkheden toe, met een two-tone dak in vier contrasterende kleuren en in totaal 90 verschillende kleurencombinaties.

Ook op motorisch vlak is er overigens voor elk wat wils. Bij de lancering aan het einde van de zomer zal de Captur weliswaar uitsluitend met klassieke benzine- en dieselmotoren (1.0 TCe, 1.3 TCe of 1.5 Blue dCi) leverbaar zijn, maar volgend jaar volgt ook een plug-in hybride E-Tech variant. Die maakt gebruik van de hybride aandrijflijn uit de Clio, maar krijgt wel een 9,6 kWh grote accu en een bijkomende stekker om zijn elektrische actieradius uit te breiden tot 45 kilometer.