Toyota lanceert twee elektrische bestelwagens

381

De Japanse autoreus Toyota wil zijn Europese markpositie verstevigen via een grootschalig bestelwagenoffensief. Dankzij het industriële partnership met PSA, dat in 2012 ingezet werd met de (inmiddels vorige) ProAce en begin volgend jaar een vervolg krijgt in de vorm van de ProAce City, krijgen de Aziaten binnenkort ook toegang tot PSA’s elektrische aandrijftechnologie.

Op mondiaal niveau mag Toyota dan wel een voorname speler zijn op vlak van bedrijfsvoertuigen, in Europa dekken de Japanners met de Hilux en de in 2016 geïntroduceerde ProAce slechts een derde van de totale LCV-markt af. Nochtans zit de verkoop van bestelwagens – onder impuls van de toenemende e-commerce en de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens – in ons land sterk in de lift. Vermits utilitaire voertuigen dankzij hun lagere ontwikkelingskost, hoge kilometrages en niet altijd even voorzichtige bestuurders bovengemiddeld bijdragen tot de rendabiliteit van zowel de constructeur als het dealernet, hebben de Japanners de bestelwagenmarkt terecht tot ‘strategische groeipijler’ uitgeroepen. Het logische gevolg is dat de Japanners onder het nieuwe Toyota Professional-label een hele waaier aan ondersteunende diensten introduceren om kmo’s en beheerders van grote bedrijfsvoertuigenvloten naar de Toyota-showroom te lokken, maar ook op productvlak zit er nog één en ander in de pijplijn…

Eerste Toyota-EV’s

Eerst en vooral is er natuurlijk de komst van de ProAce City, een levensbelangrijke compacte bestelwagen die de bouwstenen van de Citroën Berlingo/Opel Combo/Peugeot Partner overneemt. Bij de introductie in januari 2020 zal de ProAce City uitsluitend met benzine- én dieselmechaniek leverbaar zijn, maar in het najaar van 2021 volgt ook een volledig elektrische variant. De EV-versie van de grotere ProAce staat zelfs al een jaar eerder gepland, dat wordt dan ook meteen de eerste full-EV die Toyota in onze contreien zal commercialiseren.  

Toyota ziet de ProAce en ProAce City Electric, zoals de modellen officieel zullen heten, als de ideale lastezels voor zelfstandigen die onder de spreekwoordelijke kerktoren opereren, maar ook voor pakjesdiensten die alsmaar vaker geconfronteerd zullen worden met lage-emissiezones en stadscentra die zelfs volledig voorbehouden zullen blijven aan emissieloze leveringsvoertuigen. Concrete specificaties over de batterijgrootte, de autonomie en de laadtijden geeft Toyota voorlopig niet prijs, die primeur blijft allicht weggelegd voor de ongeveer gelijktijdig gelanceerde EV-versies van de Franse en Duitse stalgenoten. Tijdens een eerste kennismaking in Rome wisten we de verantwoordelijken wel al te ontfutselen dat het laadvolume van de EV-versie onaangetast blijft, maar dat het meergewicht van de accu wel zo’n 200 kilogram aan nuttig laadvermogen zal kosten.

Ook de elektrische varianten van de ProAce City zullen zowel in een personen- als een bestelwagenversie beschikbaar zijn, telkens met keuze uit een korte of lange wielbasis.

B2B-offensief

De aankondiging van de nieuwe EV-bestellers valt niet toevallig samen met de introductie van het nieuwe Toyota Professional-label, waarmee de Japanse autobouwer zijn stempel op de lucratieve B2B-markt probeert te drukken. De nieuwe fleetstrategie omvat onder meer een uitgebreid netwerk van Business Centers en specifieke LCV Centers, die een verkoop- en aftersales-structuur krijgen op maat van de professionele markt. Toyota denkt daarbij niet alleen aan geschoolde salesmensen die de bestelwagenmarkt in de vingers hebben, maar ook aan een express-service, vervangvoertuigen en een ruime voorraad aan stock- en tweedehandsbestelwagens die de immobilisatietijd van de eindgebruiker tot een minimum moeten beperken.