Mini Electric: Ere wie ere toekomt

336

Elf jaar na de Mini E, het elektrische pilootproject dat in 2013 zou uitmonden in de allereerste BMW i3, zegent het Duitse moederhuis haar Britse elektropionier alsnog met een volwaardige EV-variant. Een te duchten concurrent voor de Opel Corsa-e en Peugeot e-208, die Mini Electric?

Dan toch. We hebben er een tijdje moeten op wachten, maar gisteren heeft Mini in het Nederlandse Rotterdam – niet toevallig een omgeving waar compacte EV’s uitstekend gedijen – het doek getrokken van de in 2017 aangekondigde Mini Electric. De compacte hatchback, die uitsluitend als driedeurs aangeboden zal worden, moet het premiumalternatief vormen voor de Opel Corsa-e, Peugeot e-208 en de toekomstige Honda e, elektrische stadsrakkers die de komende jaren wellicht fors aan populariteit zullen winnen onder impuls van de welig tierende lage-emissiezones en het stilaan eindige verhaal van de conventionele verbrandingsmotor.

Bovendien is de Europese consument er volgens Mini stilaan van overtuigd dat elektrisch rijden ook plezant kan zijn, de link met het fameuze kartachtige rijgedrag van de Mini is daardoor al snel gelegd. Alleen: gaat die vlieger ook op met een elektromolen in het vooronder? De Mini-verantwoordelijken knikten alvast alsof hun leven ervan afhing, maar zelf rijden zat er bij de officiële wereldpremière helaas nog niet in. De productie in het Britse Oxford start namelijk pas in november, de eerste exemplaren zullen dan ook pas volgende lente in de Belgische showrooms belanden.

Hoewel we dus nog wel een tijdje geduld moeten oefenen vooraleer we de Mini Electric – die officieel als Cooper SE door het leven zal gaan – eigenhandig de sporen kunnen geven, gaf de Belgische Mini-invoerder ons gisteren wel de kans om al eens uitgebreid te gaan kennismaken. Zo kwamen we tijdens het lanceringsevent in Rotterdam onder meer te weten dat de Mini Electric uitgerust zal worden met een 33 kWh sterke accu en een 184 pk sterke elektromotor, een combine die – dixit Mini – een uitstekend compromis biedt tussen vlotte prestaties, een laag gewicht (1.345 kilogram) en een respectabele autonomie. Op papier afficheert de constructeur alvast een spurt van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden, het WLTP-gehomologeerde rijbereik bedraagt 232 kilometer. Opladen kan met een (optionele) driefasige lader, die de batterij in iets meer dan 30 minuten tot 80 procent kan volpompen. Aan een klassiek huis-, tuin- en keukenstopcontact ben je natuurlijk veel langer zoet, maar met een wallbox (11 kW) zou je op een slordige 2,5 à 3 uur alweer de hort op kunnen.

Reserveren? 500 euro, graag

Belgen die zich bij de inmiddels 40.000 gegadigden voor een Mini Electric willen scharen, kunnen sinds vanmorgen terecht op de website https://electric.mini.be/. Daar kan je, mits de betaling van een voorschot van 500 euro, een productieslot reserveren. Het totale prijskaartje van de Mini Electric bedraagt 33.100 euro, zo’n 4.000 euro meer dan een Cooper S op benzine. En 3.000 euro meer dan een Opel Corsa-e, die wel als vijfdeurs te bestellen valt en bovendien 320 kilometer ver raakt op een enkele batterijlading. Aan jou om uit te maken of de Mini-badge, en het iconische design dat ermee gepaard gaat, die meerprijs weet te rechtvaardigen.