Hoe zou een autonome auto omgaan met onbestaande wegmarkeringen en afgesloten tunnels? Geen betere plek om het uit te zoeken dan onze eigen hoofdstad, aldus Toyota.

De Japanse autobouwer Toyota, met Europees R&D-centrum in Zaventem, heeft zopas groen licht gekregen om zijn autonome rijtechnologieën te testen op de Belgische openbare weg. De komende 13 maanden zal een volledig zelfrijdende Lexus LS een vaste lus afleggen door het Brusselse stadscentrum, zowat de meest uitdagende omgeving die je een autonome wagen voor de wielen kan schuiven. In de auto zal weliswaar nog steeds een ‘veiligheidschauffeur’ zitten, die te allen tijde kan ingrijpen om het besturingssysteem van de autonome LS te corrigeren.

Europese L3Pilot

De waardevolle data die Toyota zal verzamelen tijdens het Brusselse testproject zullen ook gebruikt worden in het kader van het Europese L3Pilot-project, een vierjarig project dat in 2017 van start is gegaan en inmiddels zo’n 34 partners telt die de weg proberen vrij te maken voor grootschalige autonome praktijktests in 10 Europese landen.