De Amerikaanse Volkswagen-divisie heeft de legendarische Volkswagen T1 – bijgenaamd Bulli – opnieuw tot leven gewekt. Als elektrobus, nota bene.

In het welbekende Silicon Valley buigen niet alleen Amerikaanse goudhaantjes als Apple, Google en Tesla zich dagelijks over onze technologische toekomst, ook de jongens uit Wolfsburg hebben er al ruim 20 jaar een lokale onderzoek- en innovatiehub. Het ERL (voor Electronics Research Laboratory) groeide van slechts drie werknemers bij de oprichting in 1998 uit tot een centrum met meer dan 180 ingenieurs, sociale wetenschappers, onderzoekers en productdesigners. Zopas werd het centrum symbolisch herdoopt tot Innovation and Engineering Center California (IECC) om de Volkswagen-groep voor te bereiden op een geconnecteerde, elektrische en autonome toekomst. En om het allemaal nog wat symbolischer te maken, mochten de jongens van het IECC hét ultieme Volkswagen-icoon, de T1, al even ombouwen tot een volwaardige elektrobus. Een ID.Buzz avant la lettre, quoi.

Tech geek

In tegenstelling tot de aangekondigde ID.Buzz, de echte reïncarnatie van de legendarische hippiebus, rust deze omgebouwde T1 uit 1962 niet op de modulaire MEB-basis. Dat is ook meteen te merken aan de bouwstenen waarmee de Volkswagen-ingenieurs aan de slag gingen: de T20 laat zich aandrijven door een bescheiden elektromotor van 120 pk en 235 Nm, die zijn energie uit een slechts 10 kWh sterke accu puurt. Veel interessanter is de actieve pneumatische ophanging, die samen met Porsche werd ontwikkeld en die de T20 automatisch omhoog kan tillen van zodra de bestuurder in de buurt is. Bovendien experimenteerden de Amerikanen (met de gewaardeerde steun van de buren van Nvidia) ook met biometrische identificatie, waarbij de wagen de deuren automatisch ontgrendelt wanneer hij het gezicht van zijn baasje te zien krijgt. Het systeem gebruikt hiervoor een 720p-groothoekcamera die geïntegreerd werd in de tweede zijruit aan bestuurderszijde.

Ook in het interieur van de T20 geeft Volkswagen technologieles, met de introductie van een holografisch display dat 3D-beelden kan genereren en een intelligente spraakassistent, die volgens Volkswagen veel meer commando’s kan ontcijferen dan de stemherkenningstechnologie die in de huidige voertuiggeneraties terug te vinden is. Benieuwd hoeveel van deze features we zullen terugzien op de productieversie van de ID.Buzz, die ons beloofd is voor 2021…