Lotus overtreft zichzelf (en de concurrentie) met 2.000 pk sterke Evija

482

De voorbije jaren was Lotus wat in een vergeethoekje geraakt, maar dankzij een stevige kapitaalsinjectie van de Chinezen van Geely – die sinds kort de plak zwaaien in Hethel – komt de Britse sportwagenbouwer plots weer op de elektrische voorposten postvatten. Maak kennis met de Evija, een 2.000 pk (!) sterke hypercar die in beperkte oplage zal worden gebouwd.

Elf jaar hebben we erop moeten wachten, maar Lotus heeft eindelijk nog eens een nieuw model gepresenteerd. De Evija (letterlijk: de levende) is de allereerste auto die onder het Geely-bewind werd ontwikkeld, en vormt het Britse antwoord op die andere elektrische krachtpatser: de 1.900 pk tellende Pininfarina Battista. Al hoopt Lotus er evengoed een aantal potentiële Bugatti Chiron- en McLaren Speedtail-klanten mee aan het twijfelen te brengen.

In de feiten beschikt de Evija alvast over de nodige adelbrieven. De Britse supersporter combineert namelijk vier elektromotoren die hun energie halen uit een centraal gemonteerde lithium-ionbatterij van 70 kWh, goed voor een systeemvermogen van 2.000 pk en 1.700 Nm. Compleet gestoord natuurlijk, al zou het de Evija wel in staat moeten stellen om van 0 tot 100 km/u te knallen in minder dan 3 seconden – zo’n 6 seconden later zou de naald zelfs al 300 km/u moeten aanwijzen. Met dank aan Colin Chapmans ‘Light is right’-filosofie overigens, want met een leeggewicht van 1.680 kilogram mogen we deze Evija als een elektrisch pluimgewicht beschouwen. De autonomie, die bedraagt volgens de constructeur zo’n 400 kilometer. Mits je de Evija gebruikt waarvoor hij gemaakt is, zal je daar misschien wel een eindje voor moeten duwen. Enfin, het goeie nieuws is dat een laadbeurt amper 9 minuten in beslag neemt, met dank aan de laadsnelheid van 800 kW. Jammer dat zelfs de Ionity-snelladers, de krachtigste die je op dit moment kan vinden, ‘slechts’ 350 kW kunnen leveren…

130 exemplaren

Ben je intussen toch al lang in zwijm gevallen voor het sensuele uiterlijk van de Evija, zijn futuristische cockpit met digitale tellerpartij, zwevende middenconsole en het kekke F1-stuurwiel? Weet dan dat Lotus niet meer dan 130 exemplaren van deze Evija wil gaan bouwen. Wie er vanaf volgend jaar eentje op zijn oprijlaan wil parkeren, mag per direct een voorafbetaling van zo’n 275.000 euro neertellen om een productieslot te reserveren. Bij aflevering wacht je dan nog een restfactuur van… 1,6 miljoen euro.