Na de A-Klasse en de reguliere CLA heeft uiteraard ook de gelijknamige Shooting Brake recht op een heetgebakerde 45-variant. Verrassen doet die niet, imponeren des te meer.

Het is algemeen geweten dat ze in Affalterbach – net als in Stuttgart zelf – al lang niet meer op een model meer of minder kijken. De jongens en meisjes van AMG introduceerden met de nieuwe 35-versies de voorbije maanden al ‘AMG-light’-derivaten van het hele compacte gamma, nu zijn ze ook begonnen aan het échte werk: de lancering van de meest extreme 45-motorisaties.

Net als de eerder gepresenteerde A-klasse en CLA komt ook de 45-versie van de CLA Shooting Brake voortaan in twee smaken. Beginnen doe je met de 387 pk en 480 Nm sterke CLA45 Shooting Brake, een onvervalste powerbreak die je in 4,1 tellen aan 100 km/u afzet, welgeteld één tiende trager dan een… Mercedes-AMG GT. Wil je helemaal gelijke tred houden aan het stoplicht, ga dan voor de nog wat snellere CLA 45 S. Die puurt zomaar eventjes 421 pk en 500 Nm uit dezelfde drukgevoede 2 liter-benzine, een cavalerie die geen enkele concurrent weet te evenaren. Op uiterlijk vlak herken je de S-versie aan de rode (in plaats van grijze) remzadels en aan de (iets) grotere uitlaatmonden met een diameter van 9 centimeter (tegenover 8,2). Of aan de S-badge iets hogerop, dat lijkt alvast wat makkelijker.

Drift Mode

Standaard verdeelt de CLA45 Shooting Brake zijn vermogen over de vier aangedreven wielen via de gerobotiseerde AMG Speedshift-transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten, maar de liefhebbers van het betere driftwerk kunnen opnieuw terecht bij de specifieke (en optionele) driftmodus. Daarbij wordt het beschikbare koppel via het AMG Torque Control-systeem naar het buitenste achterwiel gestuurd, zodat je als een volleerde Ken Block over de parking van je plaatselijke supermarkt kunt pivoteren… onder luid applaus van je lokale bandenboer.