Stijgen de temperaturen recht evenredig met je goesting om met de wind in de haren te gaan rondkarren? Dan hebben we goed nieuws: op de markt van tweedehandscabrio’s vallen dezer dagen gouden zaakjes te doen… als je goed uit je doppen kijkt, tenminste.

Iedereen droomt wel eens van een cabrio als weekendauto. Een Mazda MX-5 natuurlijk, een Porsche Boxster, of waarom geen BMW 8 Reeks? Wel, omdat je portefeuille helaas ook een mening heeft. Nochtans kan je op de tweedehandsmarkt voor best weinig geld een sympathieke cabrio vinden met relatief lage gebruiks- en onderhoudskosten. Ziehier ons overzicht van de meest betaalbare (< 10.000 euro) cabrio’s met karakter:

1. Smart Roadster (6.000 – 9.000 euro)

Kan je leven met het plastiekerige interieur en het relatief bescheiden vermogen van het 82 pk sterke driepittertje, dan haal je met deze achterwielaangedreven (!) smart Roadster een ongelofelijk miskend cabriotalent in huis. De spoeling op de Belgische tweedehandsmarkt is dun, maar bij onze oosterburen kan je voor 6.000 à 7.000 euro al een degelijk exemplaar op de kop tikken.

2. Opel Tigra TwinTop (3.000 – 6.000 euro)

Knalprestaties hoef je van deze op de Corsa gebaseerde Tigra TwinTop niet te verwachten, maar als mooiweerauto vinkt deze Opel wél keurig alle hokjes af.  Op motorisch vlak is er keuze uit een 1.4-benzine of een 1,3 liter grote zelfontbrander, de ene al wat slomer dan de andere. Hey, het blijft een Opel…

3. Citroën C3 Pluriel (2.500 – 4.000 euro)

Wie er niet voor terugdeinst om zelf de handen uit de mouwen te steken, moet beslist eens naar de originele Citroën C3 Pluriel kijken. Jammer dat de zon meestal al terug verdwenen is voor je de hele dakstructuur uit elkaar gehaald hebt, maar ook dat hoort wellicht bij de charme van een Franse cabrio…

4. Fiat Barchetta (4.500 – 7.500 euro)

Voor de charme van een Italiaanse cabrio verwijzen we je graag door naar deze Fiat Barchetta, één van de knapste verschijningen die Fiat-designer Andreas Zapatinas ooit uit zijn tekenpen schudde. Ook rijtechnisch kon de Barchetta – letterlijk: klein bootje – behoorlijk uit de voeten, met dank aan het lage gewicht (1.050 kilogram) en de 130 pk sterke 1,8 liter. We kunnen na 25 jaar nog altijd niet geloven dat deze Italiaan op het chassis van de Punto gebouwd werd…

5. MG F / MG TF (3.000 – 6.000 euro)

Op mechanisch vlak was deze MG (net als zowat alle Britse roadsters die hem voorafgingen) een zorgenkindje, maar dankzij zijn middenmotor-architectuur en zijn lage zwaartepunt valt er niettemin behoorlijk wat lol te trappen met deze gedoodverfde MX-5 concurrent. Als je kan leven met de weinig ergonomische zithouding, tenminste.

6. Mercedes-Benz SLK (3.500 – 9.000 euro)

Het is moeilijk om nog een veilige belegging op wielen te vinden, maar wat ons betreft mag je de allereerste Mercedes-Benz SLK-generatie zeker op je shortlist zetten. De Duitse roadster is het hele jaar inzetbaar,  heeft een feilloos imago (vooral kappers zijn er naar verluidt dol op) en blijft tot op vandaag opvallend zacht geprijsd. Is geld geen probleem? Ga dan voor de zeldzame SLK 320 of SLK 32 AMG.

7. Saab 9-3 Cabrio (4.000 – 7.500 euro)

Heb je gevoel voor smaak en ben je op zoek naar een ruime en correct aangeklede vierzitscabrio, dan zal je wellicht al snel bij de Zweedse exemplaren van Volvo en het inmiddels ter ziele gegane Saab uitkomen. Een 9-3 Cabrio van de allereerste generatie, bijvoorbeeld. Schrik trouwens niet van de hoge tellerstanden, ze bevestigen alleen maar dat deze Saab 9-3 uit het goeie hout gesneden is. Ook op designvlak is deze Zweed een blijvertje, al zullen de échte nostalgici wellicht de voorkeur geven aan de nog wat klassieker gelijnde 900.  

8. Mazda MX-5 NB (4.000 – 7.000 euro)

Je hebt wellicht al gemerkt dat de prijzen voor een goed geconserveerde first gen-MX-5 ‘Miata’ aardig beginnen op te lopen, maar dankzij de veel hogere productieaantallen (en het feit dat veel liefhebbers per se een MX-5 met de kenmerkende klaplichten willen) loont het zeker de moeite om ook deze NB-generatie in je zoekfilter op te nemen. Onklopbare prijs-plezierverhouding gegarandeerd!

9. Suzuki Jimny (4.000 – 7.000 euro)

Niet meteen de meest voor de hand liggende keuze, maar met de cabriovariant van de vorige Suzuki Jimny haal je wel een oerdegelijke, betrouwbare én coole zomerauto in huis. Op asfalt laat het rijgedrag weliswaar te wensen over, maar voor je wekelijkse safari kan je je geen betere vierwieler inbeelden.  

10. Daihatsu Copen (7.000 – 9.000 euro)

Een Audi TT voor dwergen, dat moet zowat het idee geweest zijn achter deze al lang vergeten Daihatsu Copen. De Japanse kei car was met z’n 64 pk maar net krachtig genoeg om een fietser voorbij te steken, gelukkig wist zijn pluimgewicht (810 kilogram) de dynamische meubelen nog enigszins te redden. Sinds 2005 bood Daihatsu ook een grotere 1,3 liter met 87 pk aan, zo konden de (weinige) kopers zich toch ook al eens op de autosnelweg wagen.