Rij-impressie: Mazda3 2.0 SkyActiv-G

381

Bij BMW en Tesla is ‘de 3’ intussen een begrip, maar bij Mazda bleef de gelijkcijferige Mazda3 tot nog toe onterecht in het vergeethoekje zitten. Nochtans heeft deze nieuwe generatie (bijna) alles om de referentie in het segment – de Golf, om hem niet bij naam te noemen – te overklassen…

De Aziatische merken zijn aan een stevige remonte begonnen in het C-segment. Het waren de Zuid-Koreanen die de lont aan het vuur staken met de i30-familie van Hyundai en Kia’s nieuwe Ceed-generatie, nadien namen de Japanners het commando over met de nieuwe Toyota Corolla en dus ook deze Mazda3. De Japanse middenklasser borduurt verder op de gekende Mazda-filosofie, zij het voortaan verpakt in een veel expressievere look. Niet iedereen is even enthousiast over de forse achterpartij, die samen met de sterk aflopende daklijn voor een wat ‘gebochelde’ look zorgt, maar voor de haters heeft Mazda opnieuw een veel klassieker gelijnde vierdeurs in de catalogus gezet. Wij trokken echter op pad met een in Soul Red Crystal getooide hatchback, een regelrechte hoofdendraaier met de 2 liter grote SkyActiv-G instapbenzine in de neus. Meteen ook de enige beschikbare benzinevariant overigens, want de veelbelovende SkyActiv-X – die de prestaties van een benzine aan het verbruik van een diesel zou paren – volgt pas na de zomer.

Tijdens onze eerste kennismaking met de nieuwe Mazda3, die begin dit jaar zijn Europees debuut beleefde op het Salon van Brussel, viel al op dat de Japanners grondig werk hadden gemaakt van het interieur. Qua vorm leunt de woonkamer erg dicht aan bij de strak afgewerkte cockpit van de nieuwe 6, voor een auto uit dit segment is de assemblagekwaliteit bovendien van een bijzonder hoogstaand niveau. Over het ruimteaanbod aan boord van de Mazda3 valt evenmin te klagen, al wordt het in- en uitstappen achterin wel enigszins bemoeilijkt door de sikkelvormige C-stijl. Ook het kofferruim, in standaardconfiguratie 358 liter groot, bewijst dat de vorm primeerde op de functie – een nochtans 20 centimeter kortere Golf doet bijvoorbeeld 25 liter beter. Schoonheid heeft nu eenmaal zijn prijs.

Op technologisch vlak heeft de Mazda3 eindelijk recht op een wat kwalitatiever infotainmentsysteem met een 8,8 inch groot touchscreen, al is de intuïtieve druk- en draaiknop (gelukkig) nog steeds van de partij. Verder wordt de technologische uitrusting uitgebreid met een head-up display, vermoeidheidsdetectie, een semi-autonome file-assistent, een automatische noodrem en LED-koplampen. De meeste van die zaken worden ook standaard aangeboden vanaf het SkyMove-uitrustingsniveau, dat minimum 23.990 euro moet kosten. Opties? Zijn er nauwelijks, al hopen we dat iedereen nog 800 euro uit z’n zakken opdiept om de sublieme Soul Red Crystal-lak te bestellen.

Karakterkop

Het snedige uiterlijk van de nieuwe Mazda3 schept uiteraard ook verwachtingen op vlak van rijplezier. Het onderstel – met MacPhersons voor- en een klassieke torsieas achteraan – getuigde tijdens onze testsessie alleszins van een gezonde bochtenappetijt, en ook het prettig in het hand liggende stuurwiel met relatief smalle stuurvelg strekt tot aanbeveling. Helaas kunnen we niet hetzelfde vertellen over de wat makke SkyActiv-G motor, die met z’n 122 pk en 213 Nm niet bij machte is om het potentieel van de Mazda3 ten volle te benutten. Tenzij je bereid bent de toerenteller systematisch de hoogte in te jagen, de anders zo discrete werking van de zacht spinnende vierpitter op te offeren en ons testgemiddelde van 6,4 liter/100 kilometer (slechts 2 tienden meer dat wat de constructeur zelf opgeeft, nvdr) vierkant aan je laars te lappen, natuurlijk.

Dat laatste is overigens mede te danken aan de nieuwe mild hybrid-ondersteuning, die een deel van de verloren remenergie recupereert om een aantal secundaire stroomverbruikers te voeden, en een automatische cilinderuitschakeling, die tijdelijk twee van de vier cilinders kan lamleggen. Een uitstekend principe, ook al produceert de SkyActiv-G dan meer trillingen dan de eveneens op twee cilinders draaiende 1.5 TSI van de Volkswagen-groep. Noem het eerder een kleine bémol dan een echte valse noot: finaal heeft deze Mazda3 namelijk de grote verdienste allesbehalve een generische middenklasser te zijn, een soort waar we onze buik inmiddels écht wel vol van hebben. Als de 180 pk sterke SkyActiv-X-benzine nu nog doet wat Mazda ons belooft, heeft deze Japanner alles om de nieuwe referentie in het C-segment te worden…