Charmante zonneklopper: Renault e-Plein Air

414

Ook bij onze zuiderburen bereikt het kwik dezer dagen ongekende hoogtes, voor Renault blijkt het alvast het uitgelezen moment om een coole remake van een Franse klassieker te presenteren. Maak kennis met de e-Plein Air, een zomerse elektromobiel die knipoogt naar de gelijknamige 4L uit 1968.

Het moest Renaults antwoord op de Fiat 500 Jolly en de inmiddels legendarische Citroën Méhari worden, helaas bereikte de Renault 4L Plein Air nooit de cultstatus die de dienstwagen van Louis De Funès – met dank aan Louis De Funès – zou genieten. Helemaal vergeten is de Franse zonneklopper echter niet: naar aanleiding van de 10e verjaardag van de 4L International-rally heeft Renaults Classic-divisie, in samenwerking met de Franse 4L-specialist Melun Retro Passion, zelfs een moderne (en uiteraard elektrische) interpretatie ontworpen van de originele 4L Cabriolet.

Twizy-genen

In tegenstelling tot Citroëns moderne E-Méhari, die rust op de bouwstenen van Bolloré, is Renault de technische mosterd in eigen huis gaan zoeken. Onderhuids is deze e-Plein Air dan ook niet meer (noch minder) dan een omgebouwde Twizy, getuige de 17 pk sterke elektromotor en de 6,1 kWh grote accu, die onder het rieten picknickmandje is ingeplant. Naar de prestaties en de autonomie hebben we het raden, gezien het ‘succes’ (of het gebrek eraan) van de Citroën E-Méhari zou het ons dan ook verbazen mocht of Renault deze e-Plein Air daadwerkelijk in productie nemen…