Zeg geen Q4 tegen deze Audi Q3 Sportback

603

Met de Q8 had Audi al een stevig geprijsde SUV-coupé in de catalogus staan, vanaf de herfst mag ook de iets beter boerende Jan met de Pet beginnen dromen van een sportief gelijnd Q-model met coupétrekjes.

De SUV-coupé, het blijft een discipline waarvan we het succes nog altijd niet helemaal kunnen vatten. Met de eerste (en inmiddels ook pas vernieuwde) X6 bewees BMW niettemin dat een minder praktische en duurdere variatie op eenzelfde thema op heel wat bijval kan rekenen, intussen hebben zowat alle Duitse premiummerken hun SUV-gamma’s dan ook gestoffeerd met sportief gelijnde coupévarianten. Bij Audi hadden ze voorlopig alleen een Q8-vlaggenschip in de aanbieding, hoog tijd dus om het gekende coupérecept toe te passen op een compact volumemodel. De Q3 Sportback was geboren.

In tegenstelling tot de Q8, die technisch nauw verwant is met de Q7, heeft Audi dit keer de verwachte Q4-benaming achterwege gelaten. Dat mag op het eerste gezicht vreemd lijken, maar wellicht zit deze toekomstige Q4 e-tron er voor iets tussen… Wat er ook van zij, de Q3 Sportback rust uiteraard op de gekende MQB-basis van de ‘gewone’ Q3, maar krijgt niettemin een grondig herwerkte koets aangemeten. Naast de 2,9 centimeter lagere en schuin aflopende daklijn onderscheidt de Sportback-variant zich door een wat agressiever smoelend Singleframe-rooster met trapeziumvormige luchtinlaten, terwijl de fors uitgeklopte wielkasten volgens Audi een knipoog moeten vormen naar de oer-quattro.

In het interieur valt uiteraard weinig nieuws te rapen, daar bevestigt de Q3 Sportback alle goeie herinneringen die we overhielden aan onze test met de gewone Q3. Ook leuk: Audi’s Virtual Cockpit komt in de Sportback als standaard. Opvallend is dat het koffervolume met 530 liter identiek blijft, wie de zetels van de over 13 centimeter verschuifbare achterbank neerklapt heeft recht op een laadvolume van 1.400 liter (tegenover 1.525 voor de Q3).

Strakke rakker

Om ook rijtechnisch het verschil te maken met zijn wat braver ogende broer, biedt Audi de Q3 Sportback standaard aan met een progressieve stuurbekrachtiging, die de overbrengingsverhouding aanpast naarmate de stuurhoek groter wordt, en een strakker afgestelde sportophanging die zich laat bijregelen via het zes modi tellende Audi Drive Select. Op motorisch vlak start de Q3 Sportback zijn carrière als 45 TFSI S Tronic, aangedreven door een 245 pk sterke 2 liter-turbobenzine, of als 35 TDI-diesel met 150 paarden. Later volgt ook een voorwielaangedreven 1,5 liter 35 TFSI mild hybride variant met 48V-boordcircuit, cilinderuitschakeling en een bijkomende zeilfunctie, ingrepen die het verbruik met zo’n 0,4 l/100 km moeten drukken. De Belgische prijzen voor de Q3 Sportback (35 TDI S Tronic) starten bij 38.600 euro.