Citycarver, die naam hadden we nog niet gehoord! Onder deze vlag maakt de Audi A1 Sportback de overstap naar het domein van de compacte crossovers. Daarvoor rekent hij op 4 centimeter extra bodemvrijheid en een karaktervol design.

Uiterlijk probeert de Audi A1 Citycarver immers de stadsrakker Sportback te verenigen met de robuustere SUV’s uit de Q-lijn van het merk met de vier ringen, denk maar aan de vorige week gelanceerde Q3 Sportback. Dat gebeurt bijvoorbeeld via de achthoekige grille en de plastic beschermstukken rond de bumpers en wielkasten. Daarnaast kan je de A1 Citycarver ook herkennen aan de twee openingen in de motorkap (tegenover de drie in de gewone A1).

Audi A1 Citycarver

Voorts mag de A1-op-hoge-poten ook wat sportiever schoeisel aantrekken, 16- of 18 duim groot. Die velgen zijn trouwens verantwoordelijk voor 5 van de 40 gewonnen millimeters aan rijhoogte. Voor de overige winst zorgt de nieuwe ophanging.

Geen diesel of Quattro, maar wel …

Naar Quattro-vierwielaandrijving zal je ook niet moeten zoeken in de optielijst, dit speelkameraadje trapt enkel lol op het stadsasfalt. En ook van dieselmotoren is er geen spoor terug te vinden. Het ontbreken van enige informatie over de verschillende motorisaties van de Citycarver doen ons immers vermoeden dat de Citycarver zich van dezelfde krachtbronnen zal bedienen als de A1 Sportback (drie- en viercilinder benzines).

Audi A1 Citycarver

Ook van de partij is de gekende uitgebreide optielijst van de Duitsers. Tegen betaling kan je bijvoorbeeld de digitale cockpit van je bolide verfraaien met een centraal aanraakscherm van 10,1 inch. Maar je kan ook kiezen voor velgen van 18 duim, rode remklauwen, een sound generator en Audi Drive Select met 4 rijmodi. Lekkers dat allemaal gebundeld zit in het Dynamic-pakket.

Audi A1 Citycarver

De Audi A1 Citycarver kan vanaf begin augustus 2019 besteld worden. Vanaf de herfst kan je hem ook een bezoekje brengen bij je lokale Audi-dealer.