Eind vorig jaar al liet Porsche de nieuwste generatie van zijn 911 aan de wereld zien als Carrera S en Carrera 4S. Nu wordt het gamma naar onderen uitgebreid met de instapper, de Carrera.

Vanzelfsprekend ligt het grootste verschil tussen beide varianten achteraan: daar waar de S en de 4S kunnen rekenen op de 450 pk sterke variant van de 3.0 liter flat six turbomotor, krijgt de Porsche 911 Carrera 385 paarden in de rugzak, oftewel 15 meer dan zijn voorganger. Voorts noteren we op motorengebied het feit dat de Carrera – die meteen zowel als coupé en als cabriolet gelanceerd wordt – voorlopig enkel beschikbaar is met achterwielaandrijving en de PDK-automaat met acht verhoudingen. De vierwielaangedreven Carrera 4 volgt later.

Binnenin neemt de Carrera dan weer nagenoeg de volledige standaarduitrusting over van zijn potentere broertje. Reken daarbij op het 10,9 duim, uitgebreide connectiviteit en rijhulpsystemen zoals de Porsche Wet Mode. Dat laatste systeem zou zelfs een Charles Leclerc op een nat Hockenheim omtoveren tot een ware Max Verstappen (sorry Charles, maar die crash zag er best wel knullig uit).

De cijfertjes

Voorts doet de instapper het ook met kleinere remmen (330 mm) en kleinere velgen (vanaf 19 duim) dan de versies met S-trim. Maar het makkelijkst herken je de Carrera aan zijn nieuwe einddempers.

Porsche 911 Carrera Cabrio

Het belangrijkste aan een sportwagen zijn echter de cijfertjes. Als coupé snelt de Porsche in 4,2 seconden naar de 100. Vink je het Sport Chrono-pakket aan in de optielijst, dan gaat er nog 0,2 seconden van die tijd. Topsnelheid? 293 km/u!

Zit je ondertussen al likkebaardend te verlangen naar het moment dat je zo’n 911 op je oprit kan parkeren? Dan trek je best met een flinke zak geld richting Porsche-dealer. De vanafprijzen voor ons land bedragen 107.655,80 euro voor de 911 Carrera Coupé en 122.185,80 euro voor de 911 Carrera Cabriolet. Een fiks bedrag. Al is dat wel nog altijd 16.000 euro goedkoper dan de Carrera S …