In navolging van tweelingbroertje Renault Alaskan krijgt ook de Nissan Navara een facelift. Eentje die hem aan de nieuwste uitstootnormen moet laten voldoen, maar ook op praktisch gebied gaat het Japanse bakbeest erop vooruit.

Net als bij de Renault werd ook de 2,3 dieselmotor van de Nissan onder handen genomen en is beschikbaar met 160 of 190 pk. De basismotor beschikt over 22 Nm meer trekkracht – nu 425 Nm – dankzij de montage van twee turbo’s in plaats van één, waarmee hij het voorbeeld van de topversie volgt. Daarnaast omvat het uitlaatsysteem een Diesel Partikel Filter (DPF) en Selective Catalytic Reduction-techniek (SCR) voor minder NOx-uitstoot.

Daarnaast verdwijnt ook de bladvering bij de Navara ten voordele van een vijfarmige ophanging, om zo het rijcomfort te verhogen. Ook kan je nu rekenen op schijfremmen voor- en achteraan in plaats van de gebruikelijke trommels. Het laadvermogen neemt bovendien toe met 55 tot 95 kilogram, afhankelijk van de uitvoering. De nieuwe Navara kan zo tot 1.180 kilogram in zijn laadbak vervoeren.

Extra tech

Voorts kan de Navara ook op de nodige dosis extra technologie rekenen. Zo groeit het infotainmentscherm van 7 naar 8 inch met actuele navigatie met realtime verkeersinformatie, 3D-kaarten, weersinformatie, Google Satellite en Google Street View en connectiviteit met Apple Car Play en Android Auto.

Nissan Navara

Bovendien beschikt de pick-up over Intelligent Trailer Sway Assist. Dit nieuwe systeem anticipeert op het slingeren van de aanhanger op basis van de bewegingen van de Navara om zijn verticale as. Het voert minuscule correcties uit door wielen individueel af te remmen en het koppel subtiel te reduceren om zo de combinatie weer onder controle van de bestuurder te brengen.