Trop is te veel: BMW wil modellen schrappen

939

De bomen groeien al een tijdje niet meer tot in de autohemel, waardoor ook BMW het mes zou willen zetten in zijn uitpuilende catalogus om de Beierse begroting in evenwicht te houden.

De marketingjongens hebben het in München lange tijd voor het zeggen gehad, maar intussen vinden ze het bij de boekhouding stilaan welletjes. Net als zowat alle autobouwers heeft ook BMW te kampen met krimpende marges en toenemende uitgaven, een negatieve spiraal die ze bij BMW willen counteren door een aantal minder rendabele (niche-)modellen en projecten opzij te schuiven. Volgens het Amerikaanse Automobile Magazine komt er alvast geen rechtstreekse opvolger meer voor de i3, i8 en de 2 Reeks Cabrio, terwijl ook het voortbestaan van de X2, de 2 Reeks Gran Tourer en de 6 Reeks GT bedreigd wordt. Sterker nog: ook de pas gelanceerde Z4, de 8 Reeks Coupé en 8 Reeks Cabrio zouden aan het einde van hun cyclus bedankt worden voor bewezen diensten. De Belgische BMW-invoerder bevestigt noch ontkent de geruchten, maar voegt er wel aan toe dat de genoemde modellen tot nader order nog steeds beschikbaar blijven. 

Of dat ook betekent dat de BMW-showrooms binnenkort even leeg zullen zijn als het stadion van Waasland-Beveren? Niet echt. Zoals je allicht wel weet heeft BMW een heel elektrolegioen in de wachtkamer zitten, met naast de iX3 ook een i4 (de elektrische 3 Reeks, zeg maar) en de in 2021 verwachte iNEXT, die allicht als i6 door het leven zal gaan. Kijken we nog enkele jaren verder, dan zouden ook een i5, iX5, i7 en i12 (als opvolger voor de huidige i8) hun opwachting moeten maken. Tot slot is er ook sprake van een nieuwe X8: geen SUV-coupé op basis van de X7 – gelukkig maar – wel een op zichzelf staand model dat uitsluitend als X8 M en X8 M Performance zal worden aangeboden.