Het veilingseizoen is weer in aantocht en dat betekent dat er aan een razend tempo exclusieve oldtimers verhandeld zullen worden op mondaine events waar de champagne haast even rijkelijk vloeit als het geld. Want als er iets opvalt aan de meest exclusieve veilingen, dan is het wel dat er steeds meer geld wordt neergeteld voor stukjes autogeschiedenis. Deze Ford GT40 moet bijvoorbeeld onder de hamer gaan voor een bedrag tussen de 7 en de 9 miljoen euro!

Al kan deze Amerikaan wel een indrukwekkend CV voorleggen. Ford bouwde immers slechts 12 prototypes van het roemruchtige model, waaronder 5 roadsters. En dit exemplaar – gekend als GT/108 – was het allereerste dat de fabriek uitreed in 1965.

Silverstone en Le Mans

Nadien stond het leven van GT/108 even in het teken van de racerij. Zo maalde hij testrondjes op Silverstone en werd hij gebruikt in de voorbereiding van Fords machtsgreep op de 24 uursrace van Le Mans.

Daar kreeg GT/108 later trouwens de lof voor die hij verdiende. De allereerste dakloze GT40 werd immers vaak gebruikt om promotie te voeren voor het Blauw Ovaal. Zoals tijdens een ontmoeting tussen de legendarische Caroll Shelby en de toenmalige Fordbaas, Henry Ford II, waarbij die laatste in onze GT40 werd rondgereden door Ken Miles, racepiloot voor Ford en Shelby. Volgens de legende was dit de enige keer dat Henry Junior (mee)reed met een GT40.

In 1969 werd GT/108 echter verkocht, waarna hij doorheen de geschiedenis een aantal mechanische en esthetische restauraties onderging. De goede zorgen voor de GT40 Roadster doen veilinghuis RM Sotheby’s alvast beweren dat dit één van de meest verfijnde, originele en authentieke GT40’s is die er vandaag rondrijdt. En hij dus feitelijk onbetaalbaar is. Maar omdat het zo een gulle goedzakken zijn bij Sotheby’s, gaan ze akkoord met bovenvermeld aalmoes van 7 tot 9 miljoen euro.