Porsche heeft het motorenpalet van de Cayenne en de Cayenne Coupé uitgebreid met een nieuwe plug-in hybride aandrijving. Reken op een lagere CO2 maar vooral … flink wat extra power! Maak kennis met de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid.

Met zijn 550 pk (0-100 in 3,9 s, top is 286 km/u) was de Cayenne Turbo al een behoorlijke baas. Het probleem was dat de 4.0 V8 (die we ook kennen uit de Lamborghini Urus) met een CO2-uitstoot van 261 g/km niet echt vriendelijk was voor die lieve ijsberen op de Noordpool.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Wie begaan was met zijn CO2 kon wel al opteren voor de Cayenne E-Hybrid, maar in een wereld waarin size matters wil je natuurlijk die dikke V8 met zijn heerlijk gebrom in plaats van dat “brave” V6’je. Bij Porsche zijn ze ook die mening toegedaan en dus koppelden ze de monsterlijke V8 van de Cayenne Turbo aan de plug-in hybride aandrijflijn van de E-Hybrid en hopla: de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid is geboren!

Stukje 918 Spyder

Door al dat extra elektrospul (136 pk) komt het systeemvermogen neer op 680 pk en 900 Nm. De nieuwe Cayenne Turbo S E-Hybrid sprint in 3,8 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 295 km/u. En dat zonder dat ijsberen je verwijtend nakijken dankzij de CO2-uitstoot van 85 g/km en de 43 volledig elektrische kilometers die de Cayenne S E-Hybrid op een laadbeurt kan afleggen (bij snelheden tot 135 km/u). We willen wel meteen de vreugde bij zelfstandigen temperen: door die CO2-uitstoot komt deze Cayenne wel niet in aanmerking voor een fiscaal gunstige behandeling.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid en Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé

Bij boekhouders zal de nieuwste Cayenne dus niet vlug een lach op het gezicht toveren, bij rasechte autoliefhebbers daarentegen … Zo kan deze stekkerrakker rekenen op de booststrategie van de mythische 918 Spyder. Concreet komt het erop neer dat de elektromotor in de modi Hybrid Auto, Sport en Sport Plus extra power levert voor optimale prestaties in plaats van het verbruik onder controle te houden.

Groen kantje

Voorts krijg je nog heel wat tech uit de Porschestal standaard. Denk maar aan het elektrische rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) of het sperdifferentieel op de achteras. Maar ook de keramische remmen, lichtgewicht lichtmetalen 21-duimsvelgen in Aero-design in combinatie met wielkastverbreders in koetswerkkleur, Power Steering Plus en het Sport Chrono-pack komen naar de stekkerminnende Cayenne. De adaptieve luchtvering met drie kamers verzekert dan weer een breed spectrum van typische Porsche-rijdynamiek en een comfortabel rijgedrag.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Van plan om binnenkort plug-in Porsches te gaan spotten? De Cayenne Turbo S E-Hybrid verschilt aan de buitenkant nauwelijks van zijn conventionele broertjes. Het belangrijkste kenmerk is de kleur van de remklauwen. Dezelfde groene kleur vind je terug op diverse details in het interieur, zoals de tellernaalden en in de displays.

Stilaan beginnen watertanden? Het allerhoogste uit de Cayenne-stal komt natuurlijk aan de allerhoogste prijs. Reken minimaal 177.277,10 euro voor de gewone Cayenne en 183.448,10 euro voor de coupé. Ter vergelijking: de Cayenne E-Hybrid (462 pk) kost minimaal 95.190,70 euro, voor zijn broertje-met-een-hoek-af betaal je minstens 99.546,70 euro.