Na de C-Klasse, de E-Klasse en S-Klasse mag ook de kleinste snuiter uit het Mercedes-gamma aan de stekker. De Mercedes A-Klasse 250 e komt er voorlopig als hatchback en berline. Deze vijf cijfertjes onthoud je best:

1. 2 koetswerkvarianten

Mercedes A-Klasse 250 e

Mercedes plakt het EQ-label (dat op een geëlektrificeerd model wijst) voorlopig enkel op de A-Klasse 250 e Hatchback en Berline. Over elektrokracht voor de CLA of GLA wordt (voorlopig?) nog niet gesproken. Marktintroductie van de hatchback en Berline plug-in staat gepland voor later dit jaar.

2. 33 gram

Mercedes A-Klasse 250 e

De elektromotor van een (plug-in) hybride wordt gebruikt om ofwel voor extra power en prestaties te zorgen, ofwel om de uitstoot naar beneden te krijgen. In dat laatste lijkt de A-Klasse alvast geslaagd. De 100 pk sterke motor in combinatie met de lithium-ion-accu van 15.6 kWh zorgen voor een uitstoot van ongeveer 33 g/km in beide koetswerkvarianten. Dat zorgt ervoor dat hij ook na 2020 interessant blijft als bedrijfswagen. Bovendien moet de A-Klasse in staat zijn 70 à 75 kilometer volledig elektrisch te rijden.

3. 218 pk

Mercedes A-Klasse 250 e

Maar ook qua vermogen zou de A-Klasse niet teleurstellen. De 100 pk sterke elektromotor van de A-Klasse 250 e krijgt immers hulp van de 1.3 verbrandingsmotor die Mercedes samen met Renault ontwikkelde. Samen zijn die goed voor 218 pk en 450 Nm aan koppel! De sprint naar 100 neemt daardoor slechts 6,6 seconden in beslag … Topsnelheid? 140 km/u wanneer je zuiver op elentriek rijdt, 235 km/u in totaal voor de hatch en zelfs 240 voor de berline!

4. 36.943,55 euro

Prijzen voor België zijn nog niet bekend, maar in Duitsland zal de A 250 e hatchback 36.943,55 euro kosten. Voor de Berline ben je een kleine 400 euro meer kwijt (37.300,55) Veel verschil met de prijzen in ons land zal er waarschijnlijk niet zijn …

5. ???

Mercedes A-Klasse 250 e

Het probleem van een plug-in ligt hem vaak in de koffer, iets wat collega Kristof nog aanhaalde in zijn test van de BMW 330e. In Stuttgart denken ze echter een oplossing te hebben gevonden voor dat probleem. Zo stopt de uitlaatlijn al halfweg de auto en heeft de einddemper zijn plaats gevonden in de transmissietunnel. De benzinetank zit dan weer tussen de achteras. Hierdoor kwam er plaats voor de batterij vrij onder de achterstoelen. Het verlies van kofferruimte zou hierdoor binnen de perken blijven. Zou, inderdaad, want cijfers gaf het merk met de ster nog niet mee. Flauw hoor!