Wie A zegt, moet B zeggen en dus toonde Mercedes in navolging van de A-Klasse 250 e ook deze Mercedes B-Klasse 250 e aan de wereld.

Technologisch verschilt deze B-Klasse 250 e niet veel van zijn broertje. Hij kan rekenen op dezelfde 1.3 verbrandingsmotor, elektromotor en lithium-ionbatterij van 15,6 kWh als zijn broertje. Geen verrassing, gezien het feit dat de B-Klasse zijn fundamenten deelt met de A. De cijfertjes die die combinatie teweeg brengt, zien er echter wel wat anders uit.

Mercedes B-Klasse 250 e

Je hebt nog altijd 218 pk en 450 Nm onder de motorkap, maar de CO2-uitstoot varieert van 32 tot 36 g/km (bij de A-Klasse 32 tot 34 gram). Hetzelfde geldt voor de elektrische autonomie. De B-Klasse kan 70 tot 77 kilometer op één batterijlading rijden (NEDC), bij zijn broertjes is de afwijking iets kleiner (74-77 km. De sprint naar 100 gaat dan weer iets trager. 6,8 seconden doet deze Merc er immers over, tegen 6,6 voor de A-Klasse hatchback en 6,7 voor de berline. Desalniettemin toont de plug-in variant van het praktische busje zich met die acceleratie wel als een sportieve kerel.

Flauw (bis)

Mercedes B-Klasse 250 e

Tot slot kan de Mercedes B-Klasse 250 e ook rekenen op die slimme opstelling die het verlies van kofferruimte beperkt. Even ter herhaling voor wie ons artikel over de A-Klasse niet gelezen heeft: de wagen krijgt een soort van ‘halve’ uitlaat. Doordat de einddemper al een plaats krijgt in de transmissietunnel, moet de uitlaat immers niet helemaal naar de achterbumper lopen. De benzinetank zit dan weer tussen de achteras.

In de vrijgekomen ruimte, onder de achterzetels, plant Mercedes de batterij van deze plug-in. Resultaat: minder verlies aan kofferruimte. Hoeveel precies, dat wil het merk met de ster echter niet zeggen. Zoals we al schreven in ons artikel over de A-Klasse: flauw hoor, Mercedes!