De vorige BMW 1 Reeks ging lange tijd mee. Zo lang zelfs dat hij er best gedateerd begon uit te zien. Maar dat is nu voorbij, want uit de witte rook komt de nieuwe 1 Reeks naar ons toegereden. Al wordt die rook wel geproduceerd door … de verkeerde banden. Of deze ketter toch nog Freude am Fahren predikt? AutoBuzz deed de test!

Inderdaad, de motor van de nieuwe BMW 1 Reeks drijft voortaan de voorwielen aan. De redenering daarachter is dubbel: enerzijds vroegen de klanten om meer binnenruimte van de kleine hatchback (wat mogelijk is omdat de motor nu dwars is geplaatst) en anderzijds wou BMW ook wat kosten besparen op het kleintje uit zijn gamma. En een van de makkelijkste manieren om dat te doen, is door het platform van een ander model over te nemen. Hetgeen ook bij de 1 gebeurd is, hij rust op de UKL2-fundamenten van de BMW X1, X2, 2 Reeks Active Tourer en zelfs de Mini Countryman.

Test BMW 1 Reeks

In het creëren van extra ruimte lijken de heren uit München alvast geslaagd. De nieuwe 1 Reeks toont zich duidelijk volumineuzer dan zijn voorganger. Vooral op de achterbank dan, waar je benen en je schouders respectievelijk 3,3 en 4,2 cm extra speelruimte krijgen, doordat de voorruit een stuk dichter bij de voorwielen komt te staan.

Koude billen

Maar ook in de koffer heb je extra plaats. De kleinste Bimmer kan rekenen op een laadvolume van 380 liter, met de neergeklapte achterbank groeit dat aan tot 1.200 liter. Bovendien kan je ook de elektrisch openende kofferklep aanvinken in de optielijst.

Binnenin kan de 1 Reeks dan weer rekenen op een flinke dosis tech uit de hogere segmenten. Het nieuwe, digitale dashboard ziet er knap uit. Voorts kan je zelfs rekenen op head-updisplay, persoonlijke assistent en zelfs gesture control. Tot slot kan je ook via Voice Control commando’s doorgeven. En dat kan redelijk precies.

BMW 1 Reeks interieur

Zo demonstreerde de BMW-PR ons tijdens de testrit ons hoe het systeem haar commando (“ik heb het koud”, vanzelfsprekend voorafgegaan door het obligatoire “Hey BMW”) herkende en enkel aan de passagierskant de stoelverwarming deed draaien. Iets dat ondergetekende – pas nadat de ontgoocheling over het feit dat zijn billen in de kou bleven was gaan liggen, weliswaar – best wel indrukwekkend vond.

Orde van de dag

Maar laten we overgaan naar de orde van de dag, de vraag die op ieders lippen brandt, de reden waarom BMW ons naar München overvloog en een dag lang liet rondcruisen met de 118d: rijdt een voorwielaangedreven 1 Reeks nog als een echte BMW?

Test BMW 1 Reeks

Wel, de motoren doen dat alvast verhopen. De BMW 1 Reeks debuteert in september 2019 met een motorenpalet dat twee turbobenzines (118i en M135i) en drie turbodiesels telt (116d, 118d, 120d). De 118i is een 1.5 driecilindertje van 140 pk, terwijl de M135i de (voorlopige?) topper van het gamma is. De 2-liter viercilinder turbobenzine in de “halve M” doet het met maar liefst 306 pk. Ook bij de diesels ligt er een driecilindermolen klaar: de 116 pk sterke 1.5 van de 116d. Daarnaast is er nog een viercilinder zelfontbrander met 150 (in de 118d) of 190 pk (120d). Leuk weetje: de driecilinders krijgen één uitlaat, de viercilinders krijgen er twee op de bips.

De 118d die wij in onze handen kregen, met de optionele Steptronic-achttrapsautomaat, toonde zich over het gehele parcours van zijn beste kant. De automaat is op geen fout te betrappen, zowel bij een rustigere als bij een sportievere rijstijl. En ook de motor doet zijn adelbrieven alle eer aan. Van buitenaf klinkt hij wat rumoerig, maar binnenin wordt het meeste geluid mooi weggefilterd. Bovendien blijf je dankzij de 350 Nm aan koppel nooit op je honger zitten én houdt hij het verbruik onder controle. Wij klokten af op 5,6 l/100 km.

ARB-technologie

Maar wij waren natuurlijk vooral geïnteresseerd in de wegligging van de kleine Bimmer. Wel, de 1 Reeks voelt natuurlijk anders aan, maar van onderstuur is nauwelijks sprake. De hatchback beschikt over tonnen grip dankzij de ARB-technologie. Die onderdrukt het doorslippen van de voorwielen, zodat een nog preciezere en snellere tractiecontrole mogelijk is.

Test BMW 1 Reeks

En zo blijft het fijn rijden in de 1 Reeks, zij het op een andere manier dan voordien. Hem als ketter zien in de kerk van de achterwielaandrijving is met andere woorden onterecht. BMW predikt immers Freude am Fahren, maar in die filosofie moet die Freude niet noodzakelijk door de Hinterräder geproduceerd worden. Meer nog, vraag aan 1 Reeks bestuurders met niet al te veel autokennis welke wielen hun auto aandrijven en het merendeel zal je het antwoord schuldig blijven.

Conclusie

BMW 118d

Eerlijk gezegd hebben we de 1 Reeks nooit een mooie wagen gevonden. Maar zijn disproportionele verhoudingen en achterwielaandrijving gaven hem wel karakter.

Nu is de wagen beter in balans (behalve die uit de kluiten gewassen nieren dan, die zelfs een stukje over de motorkap gaan), maar de gelijkenis met tig andere hatchbacks is er gewoon. BMW heeft met andere woorden bewust het geweer van schouder veranderd met de 1 Reeks, de wagen is ook wat beter geworden, maar tegelijk is hij niet meer uniek. Beter, maar niet meer specialer, is misschien wel het etiket dat het best op deze nieuwe 1 Reeks past.